Vandaag de dag accepteren we allemaal het feit dat:
Bedrijven een betrokken personeelsbestand nodig hebben om concurrerend te blijven in een complexe en voortdurend veranderende omgeving. Het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers is een van de belangrijkste doelen voor bedrijven, overal in de wereld. Het is alleen niet eenvoudig om betrokkenheid van medewerkers te vergroten wanneer je niet over de juiste strategie beschikt. Er zijn veel oorzaken die zorgen voor een lage medewerkersbetrokkenheid: Slecht leiderschap Lage medewerkersbetrokkenheid, hoog personeelsverloop, lage productiviteit en gebrek aan vrijheid en zelfstandig handelen zijn allemaal symptomen van één enkele hoofdoorzaak - slecht leiderschap. Deze waarheid zal altijd hetzelfde blijven. Gebrek aan doel, betekenis of verbondenheid Medewerkers die zich verbonden voelen met hun bedrijf werken harder, blijven langer en motiveren anderen om hetzelfde te doen. Afstemming in betekenis en doel is een belangrijke bron van betrokkenheid. Niet betrokken medewerkers zijn degenen die niet het gevoel hebben dat hun bijdrage de groei en het succes van het bedrijf stimuleert. Gebrek aan feedback 98% van de medewerkers raakt niet betrokken bij hun werk als ze weinig of geen feedback krijgen. Medewerkers die geen feedback krijgen voor hun werk, werken minder hard om hun doelen te bereiken. Gebrek aan interesse in het welzijn van medewerkers Veel getalenteerde medewerkers vertrekken naar werkomgevingen die aansluiten bij hun persoonlijke overtuigingen en die oprecht geven om het welzijn van individuele werknemers. Mensen willen een goede baan en een goed leven. Een hoge mate van welzijn vergroot de voordelen van betrokkenheid en verhoogt de prestaties van medewerkers naar een niveau dat niet alleen door betrokkenheid kan worden bereikt. Besef dat het omgekeerde de betrokkenheid tenietdoet. Onbevredigend loon en secundaire arbeidsvoorwaarden Hoewel geld alleen niet genoeg is voor medewerkersbetrokkenheid, is een eerlijke beloning belangrijk voor medewerkers. Aan dit basisonderdeel in de hiërarchie van medewerkersbetrokkenheid moet worden voldaan zodat een medewerker zich verder kan ontwikkelen in de hiërarchie, recht heeft op loonsverhogingen en meer betrokken kan raken. Medewerkersbetrokkenheid is geen eenmalige actie, het kost tijd en energie, het is geen taak die kan worden aangevinkt als "voltooid". Vanaf de eerste dag van een medewerker en elke dag daarna, en zelfs na het verlaten van de organisatie, heeft het betrekken van je medewerkers geen uitknop. Medewerkersbetrokkenheid is de bedrijfscultuur, een taal, een manier van doen, die ieder bedrijf zich eigen zou moeten maken. Engage & Grow stimuleert al jaren de betrokkenheid van werknemers over de hele wereld. Onze unieke medewerkersactiveringsprogramma's hebben een gemiddelde impact van meer dan 300 procent op de betrokkenheid van medewerkers in bedrijven. Wil je eens meten hoe het ervoor staat in jouw bedrijf met medewerkersbetrokkenheid of wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met mij op. Geef jij jouw bedrijf een boost via medewerkersbetrokkenheid? Voor meer informatie: Marleen van Dam Gecertificeerd Engage & Grow Coach www.engageandgrow.com De tijd voor antwoorden is aangebroken, en het zijn er drie. Waar worstelen ondernemers het meest mee? Tijd, team, en geld. TijdWe hebben allemaal wel eens momenten waarop we van plan zijn op een maandag op ons aller productiefst te zijn – en dan is het ineens al donderdagmiddag. Welnu, dat kan een alarmsignaal zijn dat er te veel afleidingen jouw werkleven binnensluipen, die je ervan weerhouden écht vooruitgang te boeken. Er is een eindige hoeveelheid tijd waarmee we moeten werken, maar toch behalen sommigen fantastische resultaten en zijn anderen verbaasd over hoe snel de tijd voorbij vliegt. Heb je ooit dit citaat gezien? ‘Je hebt dezelfde 24 uur als Beyoncé’. Wat een geweldige vertrouwensbooster! Ja, op onze planeet duurt een dag 1440 minuten voor iedereen, mens en dier, jonge ondernemers en gevestigde bedrijfseigenaren, maar we beschikken niet allemaal over dezelfde middelen. Denk na over de middelen waar je toegang toe hebt om je bedrijf te laten groeien. Tijd is immers je meest schaarse middel en waaraan je jouw tijd besteed maakt hét cruciale verschil. Het zal vaak nodig zijn om te investeren, waarbij we niet zeggen dat je moet beginnen met het inhuren van een inwonende kok en een Mary Poppins om je op je bedrijf te kunnen concentreren. Als je daarvoor de middelen hebt, fantastisch, maar laten we eens kijken naar de taken die zoveel tijd kunnen opslokken als je er gewoon niet zo mee bezig bent. Bijvoorbeeld: het opzetten van marketingcampagnes, SEO-optimalisatie, of zelfs het invullen van een driemaandelijkse btw-aangifte. Vraag je vervolgens af of dit nu werkelijk de best renderende besteding van jouw tijd is. Bekijk je netwerk en zoek iemand die er goed in is. Vind een manier om het hen te laten doen. Dat is mogelijk, zelfs voor een kleine onderneming. Dit ondersteunende netwerk omvat mensen en systemen, en het is iets dat tijd aan je dag kan toevoegen.
Door tijd te besparen, maak je tijd vrij voor wat belangrijk is in je zakelijke- en privéleven. Dit kan dus betekenen dat je een team om je heen moet formeren. TeamWees geen oppotter van verantwoordelijkheden! Dat is één van de uitdagingen waarmee ondernemers te maken krijgen. Delegeren staat niet synoniem voor dingen uit handen geven. Het gaat erom dat je dingen gedaan krijgt. Als je erop staat alles zelf te doen, belemmer je niet alleen het potentieel van anderen, je liegt ook tegen jezelf. Een deel van het runnen van een bedrijf bestaat uit het vinden van deskundigen die de vaardigheden bezitten die jij zelf mist. Zij richten zich op datgene waar ze het beste in zijn, zodat jij dat ook kunt. Dit proces is voor sommigen lastig, vooral voor (startup) oprichters. Het betekent een verschuiving in cultuur, structuur en hiërarchie als mensen die het merk of het idee niet bedacht hebben bij het bedrijf komen. Ze hebben hun eigen manier om dingen goed te doen, en er zal een gewenningsperiode zijn. Ze moeten in de zaak, de waarden en de doelen geloven, en het is jouw taak om een visie en structuur te creëren die robuust genoeg is om groot talent aan te trekken. Zo kunnen jij, en je bedrijf groeien. GeldGroei kost geld. Het is een investering. Het beheren van middelen en talent is een voortdurende wals met je balans. Problemen beginnen als je je vervolgstappen vergeet en de prestaties in een touwtrekkerij veranderen. De geldstroom wordt graag goed beheerd en bewaakt. Onze ervaring is dat van de drie aspecten waarmee ondernemers het meest worstelen, dit aspect het meest meedogenloos is. Zijn kracht om bedrijven tot stilstand te brengen wordt niet minder naarmate je langer op de markt bent. Als je in het rood staat, betekent dat dat je geen tijd meer hebt. Een team laten groeien zonder geld is ergens tussen uiterst moeilijk en onwaarschijnlijk. Houd het dus in de gaten. Vecht ervoor. Bescherm het. Maar vooral: wees je ervan bewust, te allen tijde. Dit is het moment waarop de noodzakelijkheid van het hebben van een bedrijfsstrategie en een bedrijfsplan genoemd moet worden. Deze hulpmiddelen zijn een steunpilaar om het werken met tijd, team en geld wat gemakkelijker te maken. Ze ondersteunen het maken van prognoses en houden je gericht op wat belangrijk is. Als ondernemer wil je immers je tijd, team en geld voor je laten werken. Wil je meer grip op je tijd krijgen en beter leren delegeren? Wij kunnen je helpen jouw tijd en productiviteit in kaart te brengen en je helpen een betere structuur te vinden, zodat je jouw tijd als ondernemer vooral besteedt aan werken AAN je bedrijf, in plaats van te veel er IN. Meer weten over werken AAN je bedrijf?Plan zelf een gratis telefonisch coaching gesprek in!
Het is duidelijk: medewerkers die vrij zijn om hun eigen keuzes te maken over hoe zij hun verantwoordelijkheden invullen, zijn gelukkiger, meer toegewijd, productiever en loyaler dan degenen voor wie elke handeling wordt voorgeschreven.
Autonomie op de werkplek gaat niet alleen over het beheren van onze acties - het gaat over keuze; de mogelijkheid om te kiezen en onze opties daadwerkelijk te creëren. Op de werkplek betekent autonomie feitelijk dat je een baan hebt waarin je ten minste enkele beslissingen zelf kunt nemen. Hoewel veel bedrijven beweren autonomie van medewerkers te ondersteunen, kan dit een blinde vlek zijn voor jouw bedrijf als het geen belangrijk onderdeel is van jullie cultuur. Zelfs als het vergroten van de autonomie van medewerkers al hoog op jouw prioriteitenlijst staat, blijft de vraag, hoe pak je dat dan aan? Het is duidelijk dat autonomie iets is dat individueel wordt gevoeld, dus medewerkers moeten het tot op zekere hoogte zelf ontwikkelen. Maar wat kunnen ondernemers en managers doen om dat zelfbewustzijn aan te moedigen en praktisch te ondersteunen? Volg deze negen ‘best practices’ om autonomie van je medewerkers te stimuleren en aan te moedigen:
Hoe verbetert autonomie de betrokkenheid van werknemers? Studies hebben aangetoond dat werkomgevingen die hun werknemers meer autonomie geven, een hogere arbeidstevredenheid en een hogere productiviteit kennen. En dat is ook logisch: als je meer persoonlijke verantwoordelijkheid krijgt voor het resultaat van je werk, word je gestimuleerd om het beter te doen en om je doelen te bereiken. Op welke wijze kan je de autonomie en betrokkenheid van medewerkers vergroten? Als ervaren en gecertificeerd Engage & Grow (team) coach help ik ondernemers en managers om autonomie (zelf leiderschap) te vergroten. Dit doen we met behulp van van Engage & Grow programma’s. Met name de twaalf weken durende ‘Red Belt’ team programma is hierbij een uitstekend en beproefd hulpmiddel! Voor meer informatie, plan een vrijblijvende gesprek met mij of kijk op www.engageandgrow.com Marleen van Dam marleenvandam@actioncoach.com |
MarleenMijn blog is mijn podium voor ondernemers omdat ik geloof dat gedeelde kennis groei bevordert. Elke tip, trick en inzicht is een stap in de richting van collectief succes – en dat is waar mijn passie voor schrijven tot leven komt. Archieven
Maart 2024
|