Bouwen aan groei en succes doe je met elkaar!Een uitdaging van ondernemers die ik in de praktijk nog regelmatig tegenkom is dat men het moeilijk vindt om constructief feedback te geven aan medewerkers.
Dit is iets wat ik herken en waar ik zelf als ondernemer en manager ook tegenaan hikte en wat ik uiteindelijk heb geleerd met vallen en opstaan! Zeker vandaag de dag, mede ingegeven door personeelskrapte, zijn we bang om feedback te geven. Dat is jammer want een samenwerking zal door het uitblijven van feedback vaak stroever verlopen. Je gaat je aanpassen aan de medewerker, dit kost onnodige energie en brengt frustratie met zich mee. Daarnaast laat je de kans liggen om de medewerker zichzelf te laten verbeteren. Ook is het maar de vraag of je wel alles uit je medewerker haalt wanneer je feedback achterwege laat. Het is belangrijk dat onze medewerkers het naar hun zin hebben en dat ze lekker in hun vel zitten, toch!? Juist daarom is het belangrijk dat je eerlijk bent naar ze en ze op een constructieve manier van feedback voorziet, daar heeft iedereen baat bij en dat maakt samenwerken een stuk leuker! Hieronder een aantal punten waar constructieve feedback onder andere aan bijdraagt en waarom het dus zo belangrijk is: 1.Groeikans Het biedt een waardevolle kans voor persoonlijke en professionele groei en het stelt jouw medewerkers in staat om hun sterke punten te identificeren en te werken aan gebieden die verbetering behoeven. 2.Betrokkenheid en Samenwerking Je bevordert een positieve en goede samenwerking. Wanneer feedback op een respectvolle manier wordt gegeven, wordt het gemakkelijker voor je medewerkers om open te staan voor suggesties en samen te werken aan gemeenschappelijke doelen. 3.Zelfbewustzijn Het maakt je medewerkers sterker en helpt ze om zich bewuster te worden van hun gedrag, prestaties en impact op anderen. Ze leren reflecteren en krijgen ze beter inzicht in hun sterke punten en ontwikkelgebieden 4.Verbeterde communicatie Het verbetert de communicatie binnen je team en moedigt open communicatie aan. En niet onbelangrijk, het helpt je bij het vermijden van misverstanden en conflicten. 5.Kwaliteitsverbetering Het draagt bij aan het verbeteren van processen, producten en/of diensten in je bedrijf. Het helpt bij het identificeren van zwakke punten en bij het invoeren van veranderingen om de algehele kwaliteit te verhogen. 6.Continu leren Het is integraal onderdeel van het continu leren en verbeteren in jouw bedrijf. Het benadrukt het idee dat leren een doorlopend proces is en dat er altijd ruimte is voor groei. 7.Ontwikkelen van Leiderschapsvaardigheden Constructieve feedback geven en te ontvangen is een cruciale leiderschapsvaardigheid. Wanneer jij als leider effectief feedback kunt geven dan bevorder je een positieve en productieve werkomgeving. Tot slot nog een gewetensvraag, hoe ga jezelf om met feedback en durf jij je medewerkers om feedback te vragen…..? TIP Kijk de korte TED-X video in deze nieuwsbrief, hier wordt een praktische formule met vier stappen gedeeld om op een juiste manier feedback te geven. Doe er je voordeel mee en ruim ergernissen uit de weg, zowel zakelijk als privé 😉! Opmerkingen zijn gesloten.
|
MarleenMijn blog is mijn podium voor ondernemers omdat ik geloof dat gedeelde kennis groei bevordert. Elke tip, trick en inzicht is een stap in de richting van collectief succes – en dat is waar mijn passie voor schrijven tot leven komt. Archieven
November 2024
|