Heb je ooit overwogen om jouw bedrijf zo op te zetten dat het ook zonder jou kan functioneren en verder kan groeien en bloeien?
Het is het ultieme om te bezitten, een bedrijf dat niet afhankelijk is van de eigenaar. Uit ervaring kan ik melden dat als het erop aankomt om eruit te stappen, dan is een bedrijf dat onafhankelijk is van zijn eigenaar sowieso meer waard dan een bedrijf dat afhankelijk is van de eigenaar. Daarbij is de kans ook kleiner dat er bij verkoop bedongen wordt dat je nog een x jaar moet blijven. Hier zijn in ieder geval vijf manieren om jouw bedrijf zo in te richten dat het ook zonder jou kan slagen. 1. Geef ze een aandeel in het resultaat Er zijn inmiddels al een aantal boeken geschreven over het creëren van een eigendomscultuur binnen je bedrijf: je bent transparant over de financiële resultaten, en je laat werknemers participeren in jouw financiële succes. Dit resulteert in werknemers die zich als eigenaar gedragen als jij er niet bent. Boeken die hierover gaan zijn; ‘The Great Game of Business’ en ‘A Stake in The Outcome’ geschreven door Jack Stack en ‘Iedereen aandeelhouder, handboek financiële medewerkersparticipatie’ van Pascale Nieuwland-Jansen. 2. Laat ze in jouw schoenen lopen Overweeg een eenvoudige managementtechniek waarbij je op elke vraag van jouw personeel hetzelfde antwoord geeft: "Als jij de eigenaar van het bedrijf was, wat zou je dan doen?" Door je medewerkers te dwingen in jouw schoenen te gaan staan, laat je ze zelf nadenken over hun vragen zoals jij dat zou doen. Het bouwt meteen de gewoonte op om te gaan denken als een eigenaar. Het gevolg hiervan is dat werknemers sneller in staat zijn om hun eigen problemen op te lossen. 3. Onderzoek het aanbod van jouw bedrijf Identificeer de producten en diensten die jouw persoonlijke betrokkenheid vereisen bij het maken, leveren of verkopen ervan. Maak eens een lijst van alles wat je verkoopt en beoordeel elke product of dienst op een schaal van 1 tot 10 om te zien hoe makkelijk het is om een werknemer te leren hiermee om te gaan. Je geeft een 10 aan producten of diensten die gemakkelijk aan werknemers te leren zijn en je geeft een lagere score aan alles wat jouw persoonlijke aandacht vereist. Beloof daarna dat je stopt met de verkoop van het product of de dienst met de laagste score op jouw lijst. Herhaal deze oefening elk kwartaal. 4. Creëer automatische klanten Ben jij zelf de beste verkoper van het bedrijf? Zo ja, dan moet je jezelf ontslaan als de topverkoper van jouw bedrijf om het zonder jou te laten draaien! Een manier om dit te doen is het creëren van een terugkerend inkomsten model die automatisch doorloopt. Overweeg om een servicecontract met jouw klanten op te stellen waarin je aanbiedt om op regelmatige basis in hun lopende behoeften te voorzien. Zo hanteerde ik in mijn reisbedrijf geen losse ticket fee per vliegticket maar een vaste flatfee per maand of kwartaal voor alle reizen van een bedrijf. Je creëert hierdoor ook meer binding met je klanten. 5. Schrijf een handleiding voor je bedrijf Tot slot, zorg ervoor dat je bedrijf goed gedocumenteerd is. Zorg voor werknemershandleidingen of Standaard Operating Procedures (SOP's). Dit zijn een set van regels die werknemers kunnen volgen voor terugkerende taken in je bedrijf. Dit zorgt ervoor dat medewerkers de juiste instructies hebben die ze kunnen volgen wanneer jij niet in de buurt bent. Wanneer een werknemer vertrekt, kan je hem ook sneller vervangen, omdat je alle stappen in werkprocedures hebt van de taken die bij de functie horen. Het zonder eigenaar-proof maken van jouw bedrijf heeft veel voordelen. Zo zal het je in staat stellen een waardevol bedrijf te creëren en daarnaast ook een (privé) leven te hebben. Jouw bedrijf zal vrij zijn om op te schalen omdat het niet langer van jou afhankelijk is. Het mooie van alles is dat het meer waard zal zijn voor een koper wanneer jij er klaar voor bent om het te verkopen. Ik ben bekend met de hobbels en bobbels die je tegenkomt om dit te realiseren. Wil je hier meer over weten plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek met mij, ik help je graag verder op weg. |
MarleenMijn blog is mijn podium voor ondernemers omdat ik geloof dat gedeelde kennis groei bevordert. Elke tip, trick en inzicht is een stap in de richting van collectief succes – en dat is waar mijn passie voor schrijven tot leven komt. Archieven
Augustus 2024
|