Waarschijnlijk is dat bij jou niet anders dan dat het bij mij was dat je met bepaalde medewerkers een betere klik hebt en sneller kunt schakelen dan met andere medewerkers. We zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde, en dat is maar goed ook! Maar je moet vaak wel samenwerken met de medewerkers of collega’s die jou minder liggen. Hoe doe je dat dan? De eenvoudigste manier die ik je kan geven is, zorg ervoor dat je kennis krijgt van de DISC- methode. Deze eenvoudige methode (zie mijn blog over de DISC ) helpt je om het gedrag van jezelf en van anderen te herkennen en beter te duiden. Het mooie is dat kennis van jouw eigen DISC gedrag stijlen en het toepassen hiervan jou kunnen helpen om beter te communiceren en samen te werken ongeacht welke collega het betreft, hoe mooi is dat? Ook wanneer je niet direct een DISC-rapportage hebt van een medewerker of collega kun je de stijlen herkennen.
HOE HERKEN JE EEN STIJL ALS JE ER EEN ZIET? DOMINANTIE - HOGE "D" STIJL OP HET KANTOOR Wanneer je het kantoor van iemand met een dominante stijl binnenkomt, suggereert de algemene toon autoriteit en controle. Hun bureaus kunnen bedekt zijn met projecten en papieren, gestapeld in nette stapels. Zowel de in- als uitbakken puilen meestal uit van het vele werk. Hoge D’s hebben de neiging zich te omringen met trofeeën, prijzen en andere bewijzen van persoonlijke prestaties. Vrijwel alles aan de plek suggereert drukte, formaliteit en macht. Dit type heeft vaak een voorkeur voor een grote stoel achter een groot massief bureau. Behalve dat het bureau non-verbaal aankondigt: "Ik ben belangrijk", scheidt het bureau hen van de bezoeker en houdt hen letterlijk op afstand. Aan de muren kunnen diploma's, lofbetuigingen en andere bewijzen van succes hangen. Eén muur kan bedekt zijn met een groot planningsblad of een kalender. Als Dominantie Stijlen familiefoto's hebben, kunnen die achter hen hangen of op een plek waar ze die niet snel zien. Hun kantoor is namelijk een zakelijke plek, dus hoe minder afleiding, hoe beter. DRUK, DRUK EN DRUKKE WERKZAAMHEDEN Dominante Stijlen houden van constante activiteit, dus je zult ze zelden werkeloos aantreffen. Tussen de bestaande taken door, pakken ze waarschijnlijk nieuwe op. Ze zijn opgewekt als ze met elkaar wedijveren en lijken te gedijen in een snelkookpan-schema. Ze proppen jou vaak in hun agenda en laten je weten dat hun tijd beperkt is, hetzij door het je ronduit te zeggen of door het te laten zien. Terwijl ze op hun horloge of klok kijken, verleggen ze vaak hun blik of voeren ze telefoongesprekken terwijl jij in hun kantoor zit. Zij gaan snel op in hun streven naar een tastbaar doel. Het kan dus zijn dat Dominantie Stijlen de mensen om hen heen niet eens opmerken of alleen maar haastig iets grommen om hen te erkennen. Zij gedragen zich vaak kortaf ook wel zonder dit zelf te beseffen. Onder stress ontstaat ongeduld, en kunnen zij anderen opzijschuiven om hun doel te bereiken - een rapport afmaken, als eerste geholpen worden, of de deur uitrennen voor een afspraak. Als de druk toeneemt, gaan dominante stijlen vaak tot het uiterste. Onder tijdsdruk kunnen zij toegeven aan ongeduld en vertrouwen op beredeneerde gissingen of hun voorgevoel. De urgentie van een oplossing is voor een hoge D belangrijker dan nauwkeurigheid. KLEDINGSTIJL Dominantie Stijlen hebben de neiging om zich comfortabel te kleden, maar op een manier die hun positie of invloed laat zien. Zij richten zich primair op werkresultaten, dus garderobe heeft de neiging een ondergeschikte rol te spelen. Zij kunnen kandidaten zijn voor een tijdbesparende personal shopper of kleermaker die outfits voor hen kan kiezen of aanmeten in de privacy van hun eigen kantoor. Dominantie Stijlen hebben een voorkeur voor autoriteitssymbolen, dus dragen zij wellicht marineblauwe of antracietgrijze power kleding. Dominantie Stijlen willen mensen graag laten weten dat ze het gemaakt hebben zonder het aan iemand te hoeven vertellen, dus geven ze vaak de voorkeur aan bezittingen die succes en autoriteit uitstralen - zoals een zwarte of staalgrijze Mercedes of BMW. Iemand suggereerde ooit dat ze een tank zouden kopen als ze konden. INVLOED - HOGE "I" STIJL OP HET KANTOOR Als je de werkruimte van een Invloedstijl binnenkomt, herken je die misschien meteen. Hoge Invloedstijlen kunnen een bureau hebben dat bedekt is met papierwerk, en dat soms ook over de vloer verspreid ligt. Ze reageren op visuele prikkels, dus hebben ze graag alles waar ze het kunnen zien. Daardoor zien hun bureaus er vaak rommelig en ongeorganiseerd uit. Als iemand zegt: "Hoe vind je iets?", zeggen ze graag dat ze op hun eigen manier georganiseerd zijn. Op de muren van een Invloedstijl kunnen prestigieuze onderscheidingen prijken. Het kunnen vrije kunst, diploma's zijn, motiverende of opbeurende slogans, algemene persoonlijke opmerkingen, of stimulerende posters. Misschien zie je overal briefjes opgehangen en geplakt met weinig duidelijke voorbedachte rade, logica of reden. De algemene inrichting geeft een open, luchtige, levendige sfeer die vaak de persoonlijkheid van de bewoner verraadt. Zelfs de opstelling van het meubilair duidt op warmte, openheid en interactie. Een invloedrijke stijl zit zelden achter een bureau. In plaats daarvan kiezen ze vaak voor comfortabele, toegankelijke zitplaatsen, zodat ze mensen beter kunnen leren kennen. Zij zitten het liefst naast anderen aan een tafel of op een bank om beter te kunnen zien en horen en een gevoel te krijgen voor hoe mensen reageren. Deze stijl praat veel en toont emotie met zowel lichaamstaal als spraak. GEVOELENS GAAN VOOR Invloedstijlen hebben een natuurlijke voorkeur voor praten en luisteren in gevoelstermen. Onbewust kunnen zij zich ongemakkelijk voelen wanneer zij praten met een persoon die in plaats daarvan denkende woorden gebruikt. (Het omgekeerde is ook waar). Uitspraken die emoties benadrukken zoals, "Ik vind dat we geraadpleegd hadden moeten worden over de verhuizing van ons kantoor," of, "Ik voel me goed over wat we vandaag bereikt hebben," stellen dit mensgerichte type vaak meer op het gemak. ZE HOUDEN VAN GLITTER EN GLAMOUR! De manier waarop Invloedstijlen zich kleden heeft vaak te maken met hun behoefte aan erkenning. Omdat ze graag willen dat anderen hen opmerken, kunnen ze zich kleden in de nieuwste stijl of iets dat bijzonder in het oog springt (glitters!) zo van "kijk naar mij". Beïnvloedende Stijlen houden van felle kleuren en ongewone kleren die anderen ertoe aanzetten hen te complimenteren. Veel Invloedstijlen hebben zelfs liever negatieve opmerkingen dan helemaal geen, zodat ze de aandacht krijgen waarnaar ze hunkeren. In een informele opiniepeiling kwam rood op nummer één bij Invloedstijlen als hun kleurkeuze voor kleding of een auto of cabriolet. Ze houden van glamour, flash, en opwinding en hun aankopen zijn vaak een uiting van hun voorkeuren. De muziekkeuze omvat leuke, opzwepende liedjes die mensen zin geven om te bewegen. WORDT VERVOLGD! In de nieuwbrief van juli as. lees je meer over het herkennen van de Stabiliteit – Hoge “S” stijl en de Consciëntieus – Hoge C stijl Ben je ondertussen nieuwsgierig naar jouw eigen DISC-stijl of de DISC-stijl van jouw team, neem dan contact met mij op voor de mogelijkheden om meer uit jezelf en je team te halen! De concurrentie wordt heviger. Als het vroeger over concurrentie ging, dacht men vooral aan concurrenten en klanten. Concurrenten zijn nog steeds concurrenten, maar de echte concurrentie ligt op het gebied van talent. Bijblijven in de concurrentiestrijd is mogelijk door het creëren van de perfecte medewerkers ervaring. Interne communicatie is je krachtigste wapen op dit punt! Het is van groot belang om interne communicatie te benaderen vanuit het perspectief van een marketeer. Dit vereist een krachtige marketingstrategie. Waarom
Nou, als je wilt, kijk dan nog eens terug naar de eerste 6 items.
|
MarleenMijn blog is mijn podium voor ondernemers omdat ik geloof dat gedeelde kennis groei bevordert. Elke tip, trick en inzicht is een stap in de richting van collectief succes – en dat is waar mijn passie voor schrijven tot leven komt. Archieven
Augustus 2024
|