Nu mijn website vernieuwd is vind ik het wel eens goed om stil te staan bij het belang van een goede, actuele website. Vaak ben je als ondernemer druk met andere zaken en besteed je te weinig tijd aan je website waardoor deze niet altijd meer up to date is. Hoe vaak vervang je een website? Waar een website vroeger nog werd gezien als digitale brochure van een bedrijf is het nu de digitale ingang en het visitekaartje van je bedrijf. Dit is de derde keer in mijn alweer achtjarige ActionCOACH carrière dat ik een nieuwe website lanceer. Is dat veel of weinig? Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen. Dit is ook afhankelijk van je doelgroep en/of branche waarin je opereert. Zo staan er op mijn website bijvoorbeeld veel foto’s en dan is het wel handig om actueel te blijven. Dan is het vaak ook verstandig en makkelijker om de gehele website meteen aan te pakken of te updaten. Maar met een zeer beperkte website kan je ook goed zakendoen! Onlangs nog een nieuwe wasmachine gekocht bij een lokale ondernemer in een naburig dorp, deze elektronica zaak doet prima zaken met een zeer beperkte verouderde website. Op de website staat voornamelijk tekst en het telefoonnummer staat heel duidelijk vermeld, dat is vandaag de dag niet meer zo gebruikelijk. Ze vragen je om te bellen zodat ze hun vakmanschap en service kunnen toevoegen aan de prijzen die jij vindt op internet. En dat maken ze in de praktijk ook absoluut waar kan ik uit ervaring zeggen! Wat maakt een website actueel? Een actuele website is een website die regelmatig wordt bijgewerkt met relevante inhoud. Denk hierbij aan blogpost, nieuws en productinformatie. Je wilt namelijk de interesse van bezoekers trekken en behouden. Het oog wil natuurlijk ook wat, dus hij moet er visueel aantrekkelijk uitzien - dus geen felle kleuren die pijn doen aan je ogen -, of te veel willen vermelden waardoor het rommelig wordt. Een website moet vooral gebruikersvriendelijk zijn, eenvoudig in navigatie, zodat bezoekers makkelijk vinden wat ze zoeken. Daar hebben we in de nieuwe website ook aan gewerkt. Daarnaast is het belangrijk dat teksten niet te lang zijn en aantrekkelijk en boeiend voor de lezer met pakkende koppen. Hier hebben we, denk ik, ook een verbeterslag in gemaakt ten opzichte van de oude website. Hoe kan je je website maximaal benutten? Je website maximaal benutten doe je vooral door bezoekers aan te zetten tot actie, de zogenaamde call to action. Dit kan door middel van het aanbieden van een E-book of White-paper over een onderwerp afgestemd op jouw doelgroep. Zo vind je op mijn nieuwe website een 6-stappen scoringscard over je bedrijf, wanneer je deze invult ontvang je een uitgebreid rapport met scores van jouw bedrijf. Of je downloadt het 6-stappen handboek. Vandaag de dag kun je allerlei koppelingen toevoegen aan je website en bijvoorbeeld gebruik maken van landingspagina’s op je site om vanuit sociaal mediakanalen mensen naar jouw site te laten gaan. In mijn geval is er een koppeling met mijn webwinkel, dus mensen kunnen aankopen doen, zoals bijvoorbeeld mijn boek of de managementtraining. Daarnaast is er via Calendly een koppeling met mijn agenda en kan je dus meteen een afspraak inplannen. Superhandig, alles wordt meteen automatisch bevestigd en is terug te zien in mijn agenda. Er is zoveel mogelijk tegenwoordig, kijk wat voor jouw doelgroep een handige call to action is en overleg met je websitebouwer. Tegenwoordig zie je ook veel koppelingen met chatboxen waarin de meest voorkomende Q & A’s beantwoord worden. Zelf raak ik nog wel eens gefrustreerd van zo’n chatbox, zeker wanneer je net een vraag hebt die via de chatbox niet beantwoord kan worden en je nog wel eens van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Dus wees hier voorzichtig mee of richt het zodanig in dat bijvoorbeeld de klantenservice hierop in kan springen. Wat levert een goede website jou op?
Stap 1 is beslissen dat je een nieuwe website wilt. Plan hier genoeg tijd voor in. Wij hebben best veel tijd genomen om steeds een stukje van de website te creëren. Stap 2 ga aan de slag met de lay-out van de site en de structuur en onderwerpen van de pagina’s. Stap 3 aan de hand van de onderwerpen bepalen welke teksten je mee wilt nemen van de oude website, denk hierbij ook aan de blogposts. Stap 4 denk na over welke (nieuwe) tools je toe wilt voegen aan de website, het waarom en wat levert het op. Stap 5 teksten schrijven, lezen en aanpassen en laten lezen door anderen. En trap niet in mijn valkuil dat ik iedere keer als ik de tekst lees steeds weer wat wil aanpassen/toevoegen. Op een gegeven moment is het klaar, dus zet alvast een datum voor lancering in de agenda! Stap 6 selecteren van foto’s en (referral) video’s die je erop wilt hebben. Stap 7 eventueel nog nieuwe foto’s en video’s maken. Pff, als ik dat zo allemaal even op een rij zet, komt er best veel kijken bij een goede actuele website. Gelukkig heb ik het niet alleen hoeven doen en heb ik professionele hulp hierbij van mijn marketeer, Genia Verstrate van GEN Promotion. Dank je wel weer voor jouw inspanningen voor mijn nieuwe website! Betrek dus iemand met kennis van zaken bij je website. Ik ben uiteraard benieuwd wat je vindt van onze inspanningen en welk cijfer je de website geeft. Misschien zie je nog verbeter of aandachtspunten, laat het ons vooral weten! P.S. Hoe staat het ervoor met jouw website?
|
MarleenMijn blog is mijn podium voor ondernemers omdat ik geloof dat gedeelde kennis groei bevordert. Elke tip, trick en inzicht is een stap in de richting van collectief succes – en dat is waar mijn passie voor schrijven tot leven komt. Archieven
November 2024
|