Marleen van Dam
  • Mijn aanpak
  • Voor ondernemers
    • Overzicht
    • 1-op-1 Coaching
    • Groepscoaching
    • Workshops
    • Trainingen >
      • Management Training
      • Sales Training
      • Leiderschaps Training
    • Engage en Grow
    • Gratis Business Analyse
    • Next Level Assessment
  • Agenda
  • Blog & Nieuws
  • Marleen van Dam
    • Boek 5895
    • 17 Weken garantie
    • Onze 14 cultuurpunten
  • Reviews
  • Contact
  • Tarieven

Blog.

WAT DOE JE OM KLANTENTROUW TE CREËREN?

7/12/2022

 
​Klantentrouw creëren is geen bedrijfsgeheim. Het is geen magie, het is niet iets dat slechts enkele mensen begrijpen. Het is ook niet iets dat van de ene op de andere dag kan worden gedaan, want het kost tijd en energie!
 
De zeven sporten op de ladder van klantentrouw
Er zijn zeven sporten op de ladder van klantentrouw en twee aspecten om de waarde van jouw marketing te verhogen. Dit zorgt op zijn beurt voor winst in jouw bedrijf.
De twee kanten van marketing zijn: acquisitiekosten en levenslange waarde (‘life time value’).
Het doel van marketing voor het bedrijf moet zijn: de acquisitiekosten verlagen en de levenslange waarde verhogen.
Maar laten we ons hier even concentreren op het ontwikkelen van de levenslange waarde van jouw klanten.
 
Levenslange waarde ontwikkelen hoe doe je dat?
Gebaseerd op onderzoek weten we dat het zes keer (!) duurder is om een nieuwe klant te werven dan om meer producten en diensten aan je huidige klantenbestand te verkopen. In het boek Instant Repeat Business, geschreven door ActionCOACH oprichter Brad Sugars, wordt een model besproken om de levenslange waarde van een klant te verhogen met behulp van de Ladder van Loyaliteit:
Afbeelding
Het concept is om elke naam in jouw prospect- en klantendatabestand te categoriseren op basis van hun loyaliteit aan jouw bedrijf.
 
Stap voor stap
Je begint met SUSPECTS, dat zijn bedrijven die passen in wat jij als jouw doelmarkt hebt gedefinieerd. Elke naam die je verkrijgt via marketinginspanningen die aan jouw criteria voldoet, komt op SUSPECT-niveau binnen op de Ladder van Loyaliteit.
Zodra de SUSPECT geïnteresseerd raakt in jouw product of dienst en een aanvraag doet, kan je deze naar het PROSPECT-niveau brengen.
Vervolgens zou een SHOPPER een afnemer – persoon of bedrijf – zijn die eenmaal bij je koopt, maar nog niet heeft vastgesteld dat jij een bedrijf bent waarmee hij of zij opnieuw zaken wil doen.
Als deze afnemer meerdere keren bij jou koopt, wordt de SHOPPER een KLANT.
Zodra de KLANT een consistente koper van jouw producten en diensten wordt, kun je beginnen met het aanbieden van incentives en privileges. Dit doe je zodat ze LEDEN worden en niet langer ergens anders zoeken naar concurrerende producten of diensten. LEDEN zijn trouwe, vaste klanten.
LEDEN doen zaken met jou en jouw bedrijf vanwege de relatie en het vertrouwen dat jij hebt ontwikkeld.
Een PLEITBEZORGER worden LEDEN die voor jou beginnen te verkopen door middel van getuigenissen en doorverwijzingen. Die helpen jou aan nieuwe klanten.
Een PLEITBEZORGER wordt een ENTHOUSIASTE FAN wanneer hij / zij niet kan stoppen met voor jou te verkopen. Elke keer dat een ENTHOUSIASTE FAN de kans krijgt, promoten ze je bij iedereen om hoe geweldig je of jouw bedrijf is.
 
En, hoe staat jouw bedrijf ervoor?
Hier zijn enkele belangrijke vragen:
  • Hoeveel ENTHOUSIASTE FANS heb je in jouw klantenbestand?
  • Wat zou er met jouw bedrijf gebeuren als je iedereen in jouw database één niveau omhoog zou brengen?
Meer SUSPECTS of PROSPECTS in jouw database te krijgen, zorgen niet voor meer winst. Beter kun je, je focussen op het omzetten van SHOPPERS naar LEDEN. Door van LEDEN meer PLEITBEZORGERS te maken en vervolgens om te zetten naar het niveau van ENTHOUSIASTE FANS, dan heb je winstmotoren voor je bedrijf gecreëerd.
 
Hoe hiermee aan de slag?
Breng je prospect- en klantendatabase in kaart en bepaal hoeveel bedrijven je op elk niveau hebt op dit moment. Ga vervolgens gerichte strategieën inzetten op elk niveau van de ladder van Loyaliteit en je creëert een wereld van mogelijkheden om de winst van jouw bedrijf te verhogen.
Ik kan mijn Sales en Marketing ervaring inzetten en jou helpen met het uitwerken van strategieën en een ACTIEplan voor meer loyale en enthousiaste fans.

Langer wachten is simpelweg geld verspillen. Maak een vrijblijvende afspraak voor de mogelijkheden.

    Marleen

    Mijn blog is mijn podium voor ondernemers omdat ik geloof dat gedeelde kennis groei bevordert. Elke tip, trick en inzicht is een stap in de richting van collectief succes – en dat is waar mijn passie voor schrijven tot leven komt.

    Afbeelding

    Archieven

    Februari 2025
    November 2024
    Oktober 2024
    Augustus 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augustus 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022

    RSS-feed

    View my profile on LinkedIn
BSmart Consult - ActionCOACH
​Trasmolenlaan 5 | E4U
3447 GZ  Woerden
Telefoon: 0348 – 78 40 93
Mobiel: 06- 26 53 29 21
KVK: 71991735
​

    ALTIJD OP DE HOOGTE! NIEUWSBRIEF - BLOG

Abonneer op de nieuwsbrief
Afbeelding
Privacy Verklaring
Afbeelding
Afbeelding
Site powered by GEN Promotion
  • Mijn aanpak
  • Voor ondernemers
    • Overzicht
    • 1-op-1 Coaching
    • Groepscoaching
    • Workshops
    • Trainingen >
      • Management Training
      • Sales Training
      • Leiderschaps Training
    • Engage en Grow
    • Gratis Business Analyse
    • Next Level Assessment
  • Agenda
  • Blog & Nieuws
  • Marleen van Dam
    • Boek 5895
    • 17 Weken garantie
    • Onze 14 cultuurpunten
  • Reviews
  • Contact
  • Tarieven