Je kunt medewerkers inhuren, je kunt medewerkers ontslaan en je kunt hen vertellen wat ze moeten doen. Wat je niet kunt doen, is hun laten zien wat ze doen. Sommige ondernemers zijn tevreden met het hebben van een ongelukkig team; Zolang ze doen waarvoor ze betaald worden, wordt de toestand van hun geestelijke gezondheid als overbodig beschouwd. Deze manier van denken is niet alleen fout, maar is ook volledig contraproductief voor het voortbestaan van een bedrijf. Gallup heeft een aantal onderzoeken gedaan die het verschil aantonen tussen zeer betrokken en ontslagen medewerkers. Daarin benoemen ze een aantal zaken die betrokken medewerkers in het bedrijf inbrengen: motivatie, innovatie en de bereidheid om meer verantwoordelijkheid binnen het bedrijf op zich te nemen.
Dus hoe kun je je team betrokken houden? Die motivatie staat in schril contrast met medewerkers die er niet eens willen zijn. Ze doen hun werk, maar ze doen nooit meer dan het absolute minimum van inspanning. Verwacht niet dat ze ooit buiten hun functieomschrijving zullen treden, en als er een gelegenheid is om werk over te slaan, zonder ontslagen te worden, dan pakken ze die aan. Vanzelfsprekend wil je geen team hebben dat uit deze mensen bestaat. Maar zonder de juiste kennis van hoe een team te motiveren, zul je merken dat je jouw medewerkers niet altijd kunt inspireren om verder te gaan met dat wat van hen wordt verlangd. Een geweldig bedrijf kan niet bestaan zonder geweldige medewerkers en er zijn stappen die je kunt nemen om ze te vormen in de mensen die je voor je wilt laten werken. Hieronder staan drie beproefde tips en methodes om jouw medewerkers te betrekken bij wat ze doen. Iedereen kan leren om ze toe te passen. 1) Houd je team betrokken: wees een team, geen dictatuur Elk schip heeft een sterke kapitein nodig, maar dat betekent niet dat je elke seconde moet besteden aan het herinneren van je medewerker aan wie de baas is. Jouw medewerkers kijken naar jou en vragen om advies, maar ze willen ook het gevoel hebben dat je op de hoogte bent van alles wat er gaande is. Sommige leidinggevende komen over alsof ze instructies geven, of erger nog, ze geven lange lijsten met opdrachten af omdat ze het werk zelf niet willen doen. Als je de richtlijn geeft en dan met elkaar doorpakt om het doel te bereiken, laat je je werknemers zien dat ze allemaal deel uitmaken van het team. Het is samen zinken of zwemmen. 2) Houd je team betrokken: geef ze een kans om te schitteren Het is waar dat sommige mensen er tevreden mee zijn dat ze een radertje in het wiel zijn. Ik ben er zeker van dat je tenminste één persoon kent in je omgeving die in een baan zit waar ze relatief onverschillig voor zijn, zodat ze over twintig jaar een pensioen kunnen innen. Degenen die in die mal passen, zullen aangetrokken worden tot banen die weinig kansen bieden om op te vallen maar wel werkzekerheid. Iemand die meer wil bereiken, neemt geen genoegen met een baan met weinig uitdaging en veranderingen. Deze rusteloze werknemers zijn altijd op zoek naar een manier om je te bewijzen dat ze in staat zijn om veel meer te doen dan alleen op laag niveau werken. Als ze zich niet kunnen ontwikkelen worden ze gedesillusioneerd door wat ze doen. Vind je iemand die zichzelf wil bewijzen, laat ze dat dan doen. Een werknemer die het initiatief toont en zichzelf stimuleert om beter te worden, is iemand die jouw bedrijf veel waarde kan bieden. Sta hiervoor open, geef ze de tijd en begeleid ze en verspil dit potentieel niet. 3) Houd je team betrokken: neem ze niet als vanzelfsprekend - toon je dankbaarheid Dit gaat verder dan een eenvoudig "dank je wel", hoewel die woorden nogal wat kracht op zich kunnen hebben. Als je werknemers het gevoel hebben dat hun bijdragen niet worden erkend of beloond, dan zullen ze weinig stimulans voelen om verder te gaan dan wat ze doen. Hoe je deze dankbaarheid toont is net zo belangrijk als de actie zelf, omdat een waargenomen symbolisch gebaar zelfs nog meer beledigend is dan helemaal geen beloning. Anders gezegd, als iemand op de proppen komt met een idee die je een ton oplevert en je hem een bos bloemen en een taart cadeau doet, verwacht dan niet dat die persoon blijft hangen. Prestaties belonen is de keerzijde om straffen te bestraffen, en een balans tussen beide is noodzakelijk om het ideale team te vormen. Hoe intuïtief deze drie eigenschappen ook lijken, je weet waarschijnlijk uit persoonlijke ervaring dat veel leidinggevende niet goed weten hoe ze deze strategieën effectief kunnen implementeren. Als je merkt dat je moeite hebt om je werknemers te bereiken, vraag dan hulp. Wij beschikken over ervaringsdeskundigen die jaren in de praktijk hebben besteed aan het aanscherpen en ontwikkelen van deze eigenschappen. Ik zet mijn expertise en begeleiding graag in om je te helpen deze zelf te ontwikkelen. |
MarleenMijn blog is mijn podium voor ondernemers omdat ik geloof dat gedeelde kennis groei bevordert. Elke tip, trick en inzicht is een stap in de richting van collectief succes – en dat is waar mijn passie voor schrijven tot leven komt. Archieven
Augustus 2024
|