Klantentrouw creëren is geen bedrijfsgeheim. Het is geen magie, het is niet iets dat slechts enkele mensen begrijpen. Het is ook niet iets dat van de ene op de andere dag kan worden gedaan, want het kost tijd en energie! De zeven sporten op de ladder van klantentrouw Er zijn zeven sporten op de ladder van klantentrouw en twee aspecten om de waarde van jouw marketing te verhogen. Dit zorgt op zijn beurt voor winst in jouw bedrijf. De twee kanten van marketing zijn: acquisitiekosten en levenslange waarde (‘life time value’). Het doel van marketing voor het bedrijf moet zijn: de acquisitiekosten verlagen en de levenslange waarde verhogen. Maar laten we ons hier even concentreren op het ontwikkelen van de levenslange waarde van jouw klanten. Levenslange waarde ontwikkelen hoe doe je dat? Gebaseerd op onderzoek weten we dat het zes keer (!) duurder is om een nieuwe klant te werven dan om meer producten en diensten aan je huidige klantenbestand te verkopen. In het boek Instant Repeat Business, geschreven door ActionCOACH oprichter Brad Sugars, wordt een model besproken om de levenslange waarde van een klant te verhogen met behulp van de Ladder van Loyaliteit: Het concept is om elke naam in jouw prospect- en klantendatabestand te categoriseren op basis van hun loyaliteit aan jouw bedrijf.
Stap voor stap Je begint met SUSPECTS, dat zijn bedrijven die passen in wat jij als jouw doelmarkt hebt gedefinieerd. Elke naam die je verkrijgt via marketinginspanningen die aan jouw criteria voldoet, komt op SUSPECT-niveau binnen op de Ladder van Loyaliteit. Zodra de SUSPECT geïnteresseerd raakt in jouw product of dienst en een aanvraag doet, kan je deze naar het PROSPECT-niveau brengen. Vervolgens zou een SHOPPER een afnemer – persoon of bedrijf – zijn die eenmaal bij je koopt, maar nog niet heeft vastgesteld dat jij een bedrijf bent waarmee hij of zij opnieuw zaken wil doen. Als deze afnemer meerdere keren bij jou koopt, wordt de SHOPPER een KLANT. Zodra de KLANT een consistente koper van jouw producten en diensten wordt, kun je beginnen met het aanbieden van incentives en privileges. Dit doe je zodat ze LEDEN worden en niet langer ergens anders zoeken naar concurrerende producten of diensten. LEDEN zijn trouwe, vaste klanten. LEDEN doen zaken met jou en jouw bedrijf vanwege de relatie en het vertrouwen dat jij hebt ontwikkeld. Een PLEITBEZORGER worden LEDEN die voor jou beginnen te verkopen door middel van getuigenissen en doorverwijzingen. Die helpen jou aan nieuwe klanten. Een PLEITBEZORGER wordt een ENTHOUSIASTE FAN wanneer hij / zij niet kan stoppen met voor jou te verkopen. Elke keer dat een ENTHOUSIASTE FAN de kans krijgt, promoten ze je bij iedereen om hoe geweldig je of jouw bedrijf is. En, hoe staat jouw bedrijf ervoor? Hier zijn enkele belangrijke vragen:
Hoe hiermee aan de slag? Breng je prospect- en klantendatabase in kaart en bepaal hoeveel bedrijven je op elk niveau hebt op dit moment. Ga vervolgens gerichte strategieën inzetten op elk niveau van de ladder van Loyaliteit en je creëert een wereld van mogelijkheden om de winst van jouw bedrijf te verhogen. Ik kan mijn Sales en Marketing ervaring inzetten en jou helpen met het uitwerken van strategieën en een ACTIEplan voor meer loyale en enthousiaste fans. Langer wachten is simpelweg geld verspillen. Maak een vrijblijvende afspraak voor de mogelijkheden. Opmerkingen zijn gesloten.
|
MarleenMijn blog is mijn podium voor ondernemers omdat ik geloof dat gedeelde kennis groei bevordert. Elke tip, trick en inzicht is een stap in de richting van collectief succes – en dat is waar mijn passie voor schrijven tot leven komt. Archieven
Augustus 2024
|