Marleen van Dam
  • Marleen van Dam
    • HET ACTIONCOACH VERHAAL
    • ONZE 14 CULTUURPUNTEN
    • GARANTIE
  • Boek 5895
  • GRATIS GROEIGESPREK
  • 1-OP-1 COACHING
  • BUSINESS ACADEMY
  • WORKSHOPS
  • ASSESSMENTS
  • Tips voor jou!
  • Succes verhalen
  • Agenda
  • Blog
  • Contact
  • Marleen van Dam
    • HET ACTIONCOACH VERHAAL
    • ONZE 14 CULTUURPUNTEN
    • GARANTIE
  • Boek 5895
  • GRATIS GROEIGESPREK
  • 1-OP-1 COACHING
  • BUSINESS ACADEMY
  • WORKSHOPS
  • ASSESSMENTS
  • Tips voor jou!
  • Succes verhalen
  • Agenda
  • Blog
  • Contact
Marleen van Dam
Contact
agenda

Fitter of Vetter? Hoe gaat het met jou en jouw bedrijf na de COVID-crisis?

8/6/2020

0 Reacties

 
Foto
Na weken van isolatie. Ontslagen en verloven, bedrijfssluitingen, werken op afstand, sociale afstand en lock-downs zijn veel bedrijven ertoe gedwongen hun normale bedrijfsvoering drastisch om te gooien. Zelfs de bedrijven die tijdelijk gesloten zijn, omdat we allemaal worden geconfronteerd met een heropening in ‘de nieuwe normale samenleving’. Brad Sugars, CEO en oprichter van ActionCOACH en bestsellerauteur stelt de vraag: ‘Word je fitter of vetter terwijl je je voorbereidt om jouw bedrijf opnieuw op te starten?’ 
Degenen die de tijd hebben genomen om hun vaardigheden te vergroten, die zijn blijven leren en zichzelf op de hoogte hebben gehouden, zullen fitter worden. Deze ondernemers bleven op de hoogte van de belangrijke factoren die van invloed zijn op hun sector en hun industrie. Ze zijn op de hoogte van het beleid, de hulpprogramma’s van de overheid en hebben ervoor gezorgd dat hun organisatie is uitgerust om te functioneren tijdens en na de crisis.
  • Degenen die nieuwe manieren van werken hebben gecreëerd, hebben vastgesteld waar nieuwe producten moeten worden geproduceerd of diensten kunnen worden geleverd. Zij hebben hun personeel met succes overgezet naar op afstand werken. Zij hebben nieuwe kanalen en modellen gevonden om het inkomen van nu en in de toekomst aan te vullen. Jouw bedrijf wordt fitter als je uit de crisis komt. 
  • Degenen die master management teams op afstand hebben, hebben nu een enorme pool van personeel geopend om uit te kiezen. Ze begrijpen dat het personeel niet op één plek hoeft te zijn of naar één kantoor hoeft te komen. Jouw bedrijf wordt fitter omdat je kunt putten uit het beste talent wereldwijd. Ook deze leiders en organisaties zullen na de crisis fitter zijn. 
  • Degenen die processen en systemen hebben aangepast om ‘leaner’ te werken en wendbaarder zijn geworden in hun operatie, zullen fitter zijn omdat ze hebben geleerd hoe ze sneller op de behoeften van hun klanten en potentiële klanten kunnen reageren. 
  • Degenen die voor zichzelf zijn blijven zorgen, door te trainen, goed te eten en tijd te besteden aan het voeden van hun ziel, zullen deze crisis fitter dan voorheen te boven komen. 
  • Degenen die deze tijd gebruiken om wat huisprojecten of belangrijke persoonlijke zaken op orde te krijgen of te voltooien, gebruiken hun tijd op een positieve manier. Die mensen zullen fitter zijn als we uit de crisis komen.
Voor degenen die deze tijd thuis positief hebben gebruikt, opnieuw een connectie hebben gemaakt met familie en de tijd in reflectie hebben gestoken om zichzelf te verbeteren, zullen fitter zijn als we terugkeren naar het nieuwe normaal. We hebben ontdekt hoe belangrijk het is om verbonden te zijn, zelfs als we geïsoleerd zijn. Wees creatief en gebruik virtuele tools om games te spelen, filmavonden te delen en virtuele happy hours te organiseren om verbonden te blijven.
Hopelijk hebben de meesten van ons positieve manieren gevonden om fitter te worden. Lessen geleerd zodat we kunnen transformeren, beter en sterker kunnen worden. Zodat we klaar zijn om te ‘rennen’ wanneer deze crisis wegebt.
Word je fitter of vetter? 
Zullen jij en jouw bedrijf… 
slanker, wendbaarder en flexibeler 
beter opgeleid en uitgerust 
wendbaar en geïnformeerd 
en klaar zijn om te rennen na deze crisis ​
Degenen die deze tijd niet hebben gebruikt om proactief te zijn, zijn “vetter“ aan het worden. Je zult langzamer, slomer en logger zijn. Jij en jouw bedrijf kunnen straks niet snel handelen en reageren op veranderingen in de markt. Het ‘vettere’ bedrijf kan niet behendig of wendbaar zijn omdat zij vastzit in oude manieren of processen die niet inspelen op de huidige omstandigheden.
Terwijl veel dieren zich vetmesten om zich voor te bereiden op de schaarste van de winter, kunnen bedrijven als ze zich alleen voor de korte termijn vetmesten, slechts een korte periode overleven. Wanneer ze uiteindelijk uit hun holen komen en rondkijken naar de mogelijkheden, zullen deze waarschijnlijk weg zijn omdat concurrenten sneller zijn en beter in staat zijn om als eerst op nieuwe kansen af te gaan.
Bekijk de korte video van Brad Sugars en beantwoord de vraag voor jezelf en jouw bedrijf. Word je fitter of vetter? 

Wil jij ook fitter worden met jouw bedrijf? Klik hier om een afspraak te maken met een mij.

0 Reacties

De winter komt eraan. Is jouw bedrijf er klaar voor?

8/6/2020

0 Reacties

 
Foto
Terwijl de haan kraait en hij de boerderij wakker maakt, bereidt de boer zich voor. Afhankelijk van de tijd van het jaar en het seizoen, hebben de boer en de boerderij verschillende activiteiten die ze moeten doen om ervoor te zorgen dat de boerderij levensvatbaar blijft. Wanneer ze planten, wanneer ze oogsten, wanneer ze verkopen en wanneer ze grondstoffen kopen, wordt allemaal bepaald door de seizoenen. Boerderijen zijn bedrijven als elk ander en we kunnen daarom veel van hen leren over economische cycli en bedrijfsseizoenen. In de huidige economische omgeving waren de veranderingen er van de ene op de andere dag. Hierdoor zijn bedrijven onvoorbereid of slecht toegerust voor het nieuwe economische seizoen dat op hen afkomt.
“De lente gaat voorbij en men herinnert zich zijn onschuld. De zomer gaat voorbij en men herinnert zich zijn uitbundigheid. De herfst gaat voorbij en men herinnert zich zijn eerbied. Winter passeert en men herinnert zich zijn doorzettingsvermogen.” – Yoko ono
De seizoenen brengen verschillende uitdagingen en kansen met zich mee. Er is welvaart in de zomer, met een geleidelijke afname wanneer de herfst nadert. De somberheid van winter verandert in een hernieuwing van het leven in de lente. Als bedrijven de eisen of activiteiten die ze moeten ondernemen om zich voor te bereiden niet begrijpen, raken ze vaak achterop.
​
Om je te kunnen voorbereiden, moet je de principes van de traditionele economische cycli begrijpen. Brad Sugars, CEO en oprichter van ActionCOACH, definieert de economische seizoenen in praktische termen.

De Economische Seizoenen

Eerst is er de Economische Zomer. In een Economische Zomer ervaren bedrijven grote groei en welvaart. Vóór de COVID 19-crisis kenden de bedrijven een bloeiende Economische Zomer. Recordwinsten, onbeperkte groei, beursrecords en inkomensverhogingen zijn allemaal elementen van een Economische Zomer. Om het voorbeeld van de boerderij te gebruiken; in de ‘zomer’ profiteren boeren van de groei en plukken ze de vruchten hiervan. Voorafgaand aan de herfst bereiden ze zich voor om winst te oogsten, voorraden in te slaan en hun cash positie te verhogen door de verkoop van hun gewassen. Deze oogst en voorraadvorming van middelen en contanten bereidt hen voor op een Economische Herfst en Winter die cyclisch, natuurlijk en historisch elke economische periode van onbelemmerde groei volgen.

Historisch gezien wordt elke economische groeiperiode gevolgd door een Economische Herfst. In de herfst bereiden boeren zich voor op de winter. Ze bezuinigen, verkopen hun voorraad en zorgen ervoor dat hun schuren gevuld zijn om hen te helpen een bittere winter te overleven. In een Economische Herfst zijn er sterke dalingen van de beurswinsten en is er een stijgende werkloosheid. Hoewel de tekenen van een Economische Herfst zich meestal geleidelijk voordoen, is het duidelijk dat de huidige crisis de wereld plotseling in een scherpe vrije val heeft gebracht.

Dat deze crisis ingrijpende economische gevolgen zal hebben is duidelijk en het zal onvermijdelijk zijn om geld te besparen, kosten te verlagen en nieuwe manieren van werken te vinden om de Economische Winter te doorstaan die zal volgen.
​
Alle plannen en projecties van economische welvaarts- en groeiramingen voor 2020 werden weggevaagd toen de pandemie de wereld over trok en de wereldeconomie letterlijk werd stilgelegd. Deze Economische Herfst is snel gegaan. Anders dan de Economische Herfst die in 2008 begon, die een aantal jaren aanhield en tot een langdurige Economische Winter leidde. Deze crisiscyclus zal waarschijnlijk een kortere duur hebben maar met meer blijvende veranderingen en een meer dramatische impact met als nasleep, een Economische Winter.

Wat te doen

Op de boerderij is de winter een tijd om te plannen, gebukt te gaan onder de zware omstandigheden en te overleven. Vaak worden machines bijgewerkt of gerepareerd, worden plannen voor het planten van gewassen gemaakt, zodat de boerderij klaar kan zijn om te handelen wanneer de lente door de sneeuw ontspruit. Vergeet niet dat, terwijl de overlevingsmodus misschien de belangrijkste focus is, deze Economische Winter enorme kansen zal bieden. Aangezien de aandelenkoersen lager zullen zijn en sommigen cash geld te besteden hebben, zie je in een Economische Winter ook bedrijfsovernames en investeringsmogelijkheden. Houd je ogen open voor deze kansen, want het kan je naar een compleet nieuw bedrijf leiden, als de economische tekenen van de lente een opleving beginnen te vertonen.

De Economische Lente zal komen. Er liggen altijd grote kansen aan de horizon. Zijn er concurrenten die je uit kunt kopen? Hoe kun je onderdelen van jouw bedrijf uitbreiden om op de nieuwe omstandigheden in te spelen? Hoe ben je van plan om de klant te bedienen die beschikbaar komt als bedrijven om jou heen falen? Hoe ga je draaien en aanpassen? Hoe bereid je je voor om in actie te SPRINGEN en sterker te worden?
​
Als je vast komt te zitten in paniekmodus en in de filosofie van “the sky is falling”, zul je niet in staat zijn om de kansen te benutten die van nature zullen ontstaan als we door dit zware economische seizoen fietsen. Als je blijft leren en je vaardigheden en kennis uitbreidt, zul je overleven en beter voorbereid zijn om te gedijen.

Heb je hulp nodig bij het formuleren van een nieuwe strategie voor de komende economische winter en lente? Klik hier om direct een afspraak te maken met een mij.

0 Reacties

    Marleen van Dam

    Als ervaren ondernemer kent Marleen als geen ander het belang van planning, doelen stellen en behalen om een bedrijf naar een hoger level te brengen.
    ​Vanuit haar eigen achtergrond en ervaring heeft ze zich ten doel gesteld om ondernemers te helpen groeien en de stap te laten maken van werken ‘in’ hun bedrijf naar werken ‘aan’ hun bedrijf.

    Archief

    April 2022
    Oktober 2021
    Juli 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Januari 2020
    December 2019
    Augustus 2019

    RSS-feed

BSmart Consult - ActionCOACH
​Pelmolenlaan 2 | At The Office
3447 GW Woerden
Telefoon: 0348 – 78 40 93
Mobiel: 06- 26 53 29 21
KVK: 71991735
Cookieverklaring
Privacyverklaring
Business Coach Marleen

Picture
Picture
Picture
Picture
Website by GEN Promotion