TOP 5 OORZAKEN VAN LAGE MEDEWERKERS BETROKKENHEID

Vandaag de dag accepteren we allemaal het feit dat:
 
Bedrijven een betrokken personeelsbestand nodig hebben om concurrerend te blijven in een complexe en voortdurend veranderende omgeving. Het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers is een van de belangrijkste doelen voor bedrijven, overal in de wereld.
​Het is alleen niet eenvoudig om betrokkenheid van medewerkers te vergroten wanneer je niet over de juiste strategie beschikt.
Er zijn veel oorzaken die zorgen voor een lage medewerkersbetrokkenheid:
 
Slecht leiderschap
Lage medewerkersbetrokkenheid, hoog personeelsverloop, lage productiviteit en gebrek aan vrijheid en zelfstandig handelen zijn allemaal symptomen van één enkele hoofdoorzaak - slecht leiderschap. Deze waarheid zal altijd hetzelfde blijven.
 
Gebrek aan doel, betekenis of verbondenheid
Medewerkers die zich verbonden voelen met hun bedrijf werken harder, blijven langer en motiveren anderen om hetzelfde te doen. Afstemming in betekenis en doel is een belangrijke bron van betrokkenheid. Niet betrokken medewerkers zijn degenen die niet het gevoel hebben dat hun bijdrage de groei en het succes van het bedrijf stimuleert.
 
Gebrek aan feedback
98% van de medewerkers raakt niet betrokken bij hun werk als ze weinig of geen feedback krijgen. Medewerkers die geen feedback krijgen voor hun werk, werken minder hard om hun doelen te bereiken.
 
Gebrek aan interesse in het welzijn van medewerkers
Veel getalenteerde medewerkers vertrekken naar werkomgevingen die aansluiten bij hun persoonlijke overtuigingen en die oprecht geven om het welzijn van individuele werknemers. Mensen willen een goede baan en een goed leven. Een hoge mate van welzijn vergroot de voordelen van betrokkenheid en verhoogt de prestaties van medewerkers naar een niveau dat niet alleen door betrokkenheid kan worden bereikt. Besef dat het omgekeerde de betrokkenheid tenietdoet.
 
Onbevredigend loon en secundaire arbeidsvoorwaarden
Hoewel geld alleen niet genoeg is voor medewerkersbetrokkenheid, is een eerlijke beloning belangrijk voor medewerkers. Aan dit basisonderdeel in de hiërarchie van medewerkersbetrokkenheid moet worden voldaan zodat een medewerker zich verder kan ontwikkelen in de hiërarchie, recht heeft op loonsverhogingen en meer betrokken kan raken.
 
Medewerkersbetrokkenheid is geen eenmalige actie, het kost tijd en energie, het is geen taak die kan worden aangevinkt als "voltooid". Vanaf de eerste dag van een medewerker en elke dag daarna, en zelfs na het verlaten van de organisatie, heeft het betrekken van je medewerkers geen uitknop. Medewerkersbetrokkenheid is de bedrijfscultuur, een taal, een manier van doen, die ieder bedrijf zich eigen zou moeten maken.
 
Engage & Grow stimuleert al jaren de betrokkenheid van werknemers over de hele wereld. Onze unieke medewerkersactiveringsprogramma's hebben een gemiddelde impact van meer dan 300 procent op de betrokkenheid van medewerkers in bedrijven.
 
Wil je eens meten hoe het ervoor staat in jouw bedrijf met medewerkersbetrokkenheid of wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf?
 
Neem vrijblijvend contact met mij op.
 
Geef jij jouw bedrijf een boost via medewerkersbetrokkenheid?
 
Voor meer informatie:
Marleen van Dam
Gecertificeerd Engage & Grow Coach
www.engageandgrow.com

17 mei 2025
Veel ondernemers stellen het uit: “Later, als het zover is, ga ik mijn bedrijf verkoopklaar maken.”Maar of je nu droomt van een verkoop, minder werkdruk of gewoon meer rust — het ideale moment om je bedrijf waardevol en zelfstandig te maken is nu.​En dat begint met een verrassende eerste stap: minder doen. Wat kopers écht belangrijk vinden Een potentiële koper kijkt anders naar jouw bedrijf dan jij. Waar jij trots bent op je passie, je netwerk of je i [...]
17 mei 2025
Steeds meer ondernemers voelen het: de markt is drukker dan ooit. Concurrenten schieten als paddenstoelen uit de grond en de aandacht van klanten is schaars. Waarom zou iemand dan voor jóu kiezen?​Het antwoord ligt in één woord: vertrouwen. En vertrouwen begint bij zichtbaarheid.Niet bij je logo, je producten of je pitch — maar bij jou. Klanten kopen van mensen, niet van bedrijven In 2025 is personal branding geen speeltje meer voor influencers of coache [...]
LEES MEER BLOGS