HOE VERANDER JE VAN REACTIEF NAAR PROACTIEF?

Je herkent dit waarschijnlijk wel, na COVID ben je drukker dan ooit. Je reageert hierop en je reageert daarop, nog even snel dit afhandelen en oh ja, dat moet ook nog etc. etc.
Zo vul je je dagen. Het is heel makkelijk om weer in de valkuil te stappen van de reactieve modus. Ik doe het zelf ook.

HOE KAN JE DIT VERANDERENDat is best eenvoudig, kijk eens kritisch naar de dingen waar je mee bezig bent. Dit doe je het makkelijkste door een aantal weken je tijd te tracken, waar ben je de hele dag eigenlijk mee bezig en noteer dit. Haal hier vervolgens uit waar je mee wilt stoppen en waar je meer van wilt doen en voeg toe wat je juist moet starten.
 
Voor het eerst in drie jaar heb ik weer een fysiek internationaal congres van ActionCOACH bijgewoond in Maui. Een van de belangrijkste lessen die ik mee naar huis nam is:
 
‘DO LESS BETTER’ of wel ‘DOE MINDER BETER’!
 
Wanneer je dan kijkt naar alle dingen die je allemaal doet en naar datgeen wat je absoluut moet doen, dan is daar wel wat voor te zeggen! Dus focus op de zaken die echt belangrijk zijn en ‘gooi’ al het andere eens even aan de kant. Blok vervolgens tijd in je agenda en creëer een eigen ‘default’ agenda en volg deze. Je zult zien hoeveel meer er uit je handen komt op deze manier en hoeveel rust dit je brengt.
 
Wil je meer weten over het creëren van een default agenda, neem contact met mij op of bestel mijn 
(E-)boek 5895, waarin onder andere in Hoofstuk 4 'Plannen' het maken van een default agenda aan de orde komt. 

17 mei 2025
Veel ondernemers stellen het uit: “Later, als het zover is, ga ik mijn bedrijf verkoopklaar maken.”Maar of je nu droomt van een verkoop, minder werkdruk of gewoon meer rust — het ideale moment om je bedrijf waardevol en zelfstandig te maken is nu.​En dat begint met een verrassende eerste stap: minder doen. Wat kopers écht belangrijk vinden Een potentiële koper kijkt anders naar jouw bedrijf dan jij. Waar jij trots bent op je passie, je netwerk of je i [...]
17 mei 2025
Steeds meer ondernemers voelen het: de markt is drukker dan ooit. Concurrenten schieten als paddenstoelen uit de grond en de aandacht van klanten is schaars. Waarom zou iemand dan voor jóu kiezen?​Het antwoord ligt in één woord: vertrouwen. En vertrouwen begint bij zichtbaarheid.Niet bij je logo, je producten of je pitch — maar bij jou. Klanten kopen van mensen, niet van bedrijven In 2025 is personal branding geen speeltje meer voor influencers of coache [...]
LEES MEER BLOGS