ZELFMANAGEMENT

Tijd is de enige beperkte resource die je hebt! Dat je hier zuinig mee om moet gaan hoef ik je niet te vertellen. Jij bent zelf verantwoordelijk hoe je je tijd besteedt. Hoe manage jij jezelf hierin? Wat doe je allemaal in de tijd die je hebt op een dag? Het lijkt tegenwoordig wel of iedereen tijd tekort komt. Ook ik kom wel eens in de knoop met mijn tijd. Zeker als mijn gele, optimistische DISC-kant zich profileert!
Dus zelfmanagement blijft een aandachtspunt en is niet anders dan doelgericht werken en keuzes maken. Als ondernemer doe je de hele dag toch niet anders? Jouw zelfmanagement is een gevolg van hoe je zelf met jouw tijd en prioriteiten, onder andere nee zeggen, omgaat. Accepteer in ieder geval dat je nooit in staat bent om alles te doen wat je wilt, want er is gewoon te veel te doen.
Voor het succesvol managen van jouw tijd is het daarnaast handig dat je goed kunt analyseren, plannen, delegeren en over een dosis zelfmanagement beschikt. Pfff… dat is nogal niet wat! Hoe kan je dat eenvoudig toepassen?
Hieronder een paar eenvoudige tips die mij als ondernemer hebben geholpen:
- Begin bij het begin
Het belangrijkste is dat je als ondernemer je kostbare tijd aan zaken besteedt die de sleutel tot succes zijn van jouw bedrijf. Dus besteed je tijd voornamelijk aan taken die alleen effectief door jou gedaan kunnen worden. Bij mij werkt onderstaande matrix van Covey altijd nog het beste.
Verdeel je taken en activiteiten eens over deze vier kwadranten. Wat valt je dan op?
Herken je dat je je veel in kwadrant drie en vier begeeft?

2. Laat je mail los
Kijk slechts op twee à drie momenten per dag in je mail. Het is even wennen maar je krijgt er heel veel tijd voor terug!
3. Investeer tijd in jezelf en je medewerkers
Durf te delegeren en investeer in je eigen ontwikkeling en in de ontwikkeling van je medewerkers. Geef ze vertrouwen. Je krijgt er veel voor terug.
4. Overzichtelijk plannen
Maak een to do lijst gebaseerd op bovenstaande prioriteitenmatrix en deel je taken en activiteiten hierop in. Dit geeft overzicht en helpt je om keuzes te maken en je taken puntsgewijs af te ronden. Is je to do lijst standaard te lang? Lees dan tip 5.
5. Leer halveren – realistisch plannen
Deze tip is heel simpel: maak je dagelijkse to do lijst en halveer deze. Zorg wel dat je de lastige dingen eerst oppakt, dit voorkomt uitstelgedrag waardoor je lijst te lang blijft en je blijft halveren!
Houdt daarnaast het onderstaande altijd voor ogen
Wanneer je plant op basis van belangrijkheid en niet op basis van urgentie dan zullen dringende zaken bijna nooit meer voorkomen!
Dit artikel is geschreven door Marleen van Dam. Het is een hoofdstuk uit haar boek "5895". Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs.
Meer weten over het onderwerp of hoe we jou of je bedrijf hiermee kunnen helpen?
Mail of bel met 0348-78 40 93
- naar www.marleenvandam.nl

