WAT TE DOEN ALS EEN BELANGRIJKE MEDEWERKER ONTSLAG NEEMT?

Stoppen is altijd stressvol. Het doet pijn als goede mensen het nieuws brengen dat ze gaan stoppen. Het eist niet alleen emotionele tol, maar ook een financiële - de levering en klantenservice wordt verstoord, verkoop en klanten kunnen verloren gaan. De andere werknemers zijn geschokt en afgeleid door het op hand zijnde vertrek. Je moet het werk op je nemen om een juiste vervanger te vinden en de nieuwe medewerker op snelheid te krijgen.
 
Wij raden je aan om deze 4 stappen in het ontslagproces te volgen:
 

  1. Het is niet altijd jouw schuld, en het is niet altijd iets wat je kunt oplossen. Maar als je het niet vraagt, zul je het misschien nooit weten. Dus het eerste wat je moet doen als een belangrijke werknemer ontslag neemt, is uitzoeken waarom. Gebruik hun vertrek als een kans om te leren. Hun reden van vertrek kan een licht werpen op bepaalde zaken binnen het bedrijf die misschien moeten worden verholpen. Waren er persoonlijkheidsconflicten met andere werknemers? Is er een gebrek aan loopbaanontwikkeling? Misschien vinden ze dat het geld niet voldoende was voor het werk dat ze deden of zijn er andere redenen? Plan een exit gesprek in om van te leren en te verbeteren.
  2. Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen wanneer een werknemer vertrekt, is niet gekwetst of beledigd te zijn. Vat het niet persoonlijk op. Het onderhouden van relaties met ex-werknemers is belangrijk; je weet nooit wanneer jullie paden zich in de toekomst weer kruisen. Het laatste wat je wilt doen is impulsief reageren en iets zeggen waar je misschien spijt van krijgt waardoor de persoon een negatieve indruk van jou en de organisatie krijgt.
  3. Tijd is essentieel, en werknemers moeten het nieuws van de leiding horen, vooral voordat geruchten zich kunnen verspreiden. Dit kan geruchten de kop indrukken voordat ze ontstaan. Wanneer je het nieuws bekendmaakt, laat dan aan jouw overgebleven medewerkers zien dat je begrijpt dat dit een sleutelpositie is en dat je de touwtjes in handen hebt. Dit kan helpen om eventuele angsten van medewerkers over de komende veranderingen weg te nemen.
  4. Zorg voor afstemming over wat zij nodig hebben en wat je van hen nodig hebt voordat ze vertrekken, zodat de overgang soepel verloopt. Het kan een kwestie van geven en nemen zijn, waaronder het afronden van een specifiek project of een reeks taken, het opleiden van anderen om deze verantwoordelijkheden over te nemen om de onderbreking tot een minimum te beperken, of zelfs assisteren bij het aannemen van hun vervanger.

 
Kortom, probeer er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat een vertrekkend medewerker met een goed gevoel kan terugkijken op de periode dat ze voor jouw bedrijf gewerkt hebben!





17 mei 2025
Veel ondernemers stellen het uit: “Later, als het zover is, ga ik mijn bedrijf verkoopklaar maken.”Maar of je nu droomt van een verkoop, minder werkdruk of gewoon meer rust — het ideale moment om je bedrijf waardevol en zelfstandig te maken is nu.​En dat begint met een verrassende eerste stap: minder doen. Wat kopers écht belangrijk vinden Een potentiële koper kijkt anders naar jouw bedrijf dan jij. Waar jij trots bent op je passie, je netwerk of je i [...]
17 mei 2025
Steeds meer ondernemers voelen het: de markt is drukker dan ooit. Concurrenten schieten als paddenstoelen uit de grond en de aandacht van klanten is schaars. Waarom zou iemand dan voor jóu kiezen?​Het antwoord ligt in één woord: vertrouwen. En vertrouwen begint bij zichtbaarheid.Niet bij je logo, je producten of je pitch — maar bij jou. Klanten kopen van mensen, niet van bedrijven In 2025 is personal branding geen speeltje meer voor influencers of coache [...]
LEES MEER BLOGS