Je kunt medewerkers inhuren, je kunt medewerkers ontslaan en je kunt hen vertellen wat ze moeten doen. Wat je niet kunt doen, is hun laten zien wat ze doen. Sommige ondernemers zijn tevreden met het hebben van een ongelukkig team; Zolang ze doen waarvoor ze betaald worden, wordt de toestand van hun geestelijke gezondheid als overbodig beschouwd. Deze manier van denken is niet alleen fout, maar is ook volledig contraproductief voor het voortbestaan van een bedrijf. Gallup heeft een aantal onderzoeken gedaan die het verschil aantonen tussen zeer betrokken en ontslagen medewerkers. Daarin benoemen ze een aantal zaken die betrokken medewerkers in het bedrijf inbrengen: motivatie, innovatie en de bereidheid om meer verantwoordelijkheid binnen het bedrijf op zich te nemen.
Dus hoe kun je je team betrokken houden? Die motivatie staat in schril contrast met medewerkers die er niet eens willen zijn. Ze doen hun werk, maar ze doen nooit meer dan het absolute minimum van inspanning. Verwacht niet dat ze ooit buiten hun functieomschrijving zullen treden, en als er een gelegenheid is om werk over te slaan, zonder ontslagen te worden, dan pakken ze die aan. Vanzelfsprekend wil je geen team hebben dat uit deze mensen bestaat. Maar zonder de juiste kennis van hoe een team te motiveren, zul je merken dat je jouw medewerkers niet altijd kunt inspireren om verder te gaan met dat wat van hen wordt verlangd. Een geweldig bedrijf kan niet bestaan zonder geweldige medewerkers en er zijn stappen die je kunt nemen om ze te vormen in de mensen die je voor je wilt laten werken. Hieronder staan drie beproefde tips en methodes om jouw medewerkers te betrekken bij wat ze doen. Iedereen kan leren om ze toe te passen. 1) Houd je team betrokken: wees een team, geen dictatuur Elk schip heeft een sterke kapitein nodig, maar dat betekent niet dat je elke seconde moet besteden aan het herinneren van je medewerker aan wie de baas is. Jouw medewerkers kijken naar jou en vragen om advies, maar ze willen ook het gevoel hebben dat je op de hoogte bent van alles wat er gaande is. Sommige leidinggevende komen over alsof ze instructies geven, of erger nog, ze geven lange lijsten met opdrachten af omdat ze het werk zelf niet willen doen. Als je de richtlijn geeft en dan met elkaar doorpakt om het doel te bereiken, laat je je werknemers zien dat ze allemaal deel uitmaken van het team. Het is samen zinken of zwemmen. 2) Houd je team betrokken: geef ze een kans om te schitteren Het is waar dat sommige mensen er tevreden mee zijn dat ze een radertje in het wiel zijn. Ik ben er zeker van dat je tenminste één persoon kent in je omgeving die in een baan zit waar ze relatief onverschillig voor zijn, zodat ze over twintig jaar een pensioen kunnen innen. Degenen die in die mal passen, zullen aangetrokken worden tot banen die weinig kansen bieden om op te vallen maar wel werkzekerheid. Iemand die meer wil bereiken, neemt geen genoegen met een baan met weinig uitdaging en veranderingen. Deze rusteloze werknemers zijn altijd op zoek naar een manier om je te bewijzen dat ze in staat zijn om veel meer te doen dan alleen op laag niveau werken. Als ze zich niet kunnen ontwikkelen worden ze gedesillusioneerd door wat ze doen. Vind je iemand die zichzelf wil bewijzen, laat ze dat dan doen. Een werknemer die het initiatief toont en zichzelf stimuleert om beter te worden, is iemand die jouw bedrijf veel waarde kan bieden. Sta hiervoor open, geef ze de tijd en begeleid ze en verspil dit potentieel niet. 3) Houd je team betrokken: neem ze niet als vanzelfsprekend - toon je dankbaarheid Dit gaat verder dan een eenvoudig "dank je wel", hoewel die woorden nogal wat kracht op zich kunnen hebben. Als je werknemers het gevoel hebben dat hun bijdragen niet worden erkend of beloond, dan zullen ze weinig stimulans voelen om verder te gaan dan wat ze doen. Hoe je deze dankbaarheid toont is net zo belangrijk als de actie zelf, omdat een waargenomen symbolisch gebaar zelfs nog meer beledigend is dan helemaal geen beloning. Anders gezegd, als iemand op de proppen komt met een idee die je een ton oplevert en je hem een bos bloemen en een taart cadeau doet, verwacht dan niet dat die persoon blijft hangen. Prestaties belonen is de keerzijde om straffen te bestraffen, en een balans tussen beide is noodzakelijk om het ideale team te vormen. Hoe intuïtief deze drie eigenschappen ook lijken, je weet waarschijnlijk uit persoonlijke ervaring dat veel leidinggevende niet goed weten hoe ze deze strategieën effectief kunnen implementeren. Als je merkt dat je moeite hebt om je werknemers te bereiken, vraag dan hulp. Wij beschikken over ervaringsdeskundigen die jaren in de praktijk hebben besteed aan het aanscherpen en ontwikkelen van deze eigenschappen. Ik zet mijn expertise en begeleiding graag in om je te helpen deze zelf te ontwikkelen. Klantentrouw creëren is geen bedrijfsgeheim. Het is geen magie, het is niet iets dat slechts enkele mensen begrijpen. Het is ook niet iets dat van de ene op de andere dag kan worden gedaan, want het kost tijd en energie! De zeven sporten op de ladder van klantentrouw Er zijn zeven sporten op de ladder van klantentrouw en twee aspecten om de waarde van jouw marketing te verhogen. Dit zorgt op zijn beurt voor winst in jouw bedrijf. De twee kanten van marketing zijn: acquisitiekosten en levenslange waarde (‘life time value’). Het doel van marketing voor het bedrijf moet zijn: de acquisitiekosten verlagen en de levenslange waarde verhogen. Maar laten we ons hier even concentreren op het ontwikkelen van de levenslange waarde van jouw klanten. Levenslange waarde ontwikkelen hoe doe je dat? Gebaseerd op onderzoek weten we dat het zes keer (!) duurder is om een nieuwe klant te werven dan om meer producten en diensten aan je huidige klantenbestand te verkopen. In het boek Instant Repeat Business, geschreven door ActionCOACH oprichter Brad Sugars, wordt een model besproken om de levenslange waarde van een klant te verhogen met behulp van de Ladder van Loyaliteit: Het concept is om elke naam in jouw prospect- en klantendatabestand te categoriseren op basis van hun loyaliteit aan jouw bedrijf.
Stap voor stap Je begint met SUSPECTS, dat zijn bedrijven die passen in wat jij als jouw doelmarkt hebt gedefinieerd. Elke naam die je verkrijgt via marketinginspanningen die aan jouw criteria voldoet, komt op SUSPECT-niveau binnen op de Ladder van Loyaliteit. Zodra de SUSPECT geïnteresseerd raakt in jouw product of dienst en een aanvraag doet, kan je deze naar het PROSPECT-niveau brengen. Vervolgens zou een SHOPPER een afnemer – persoon of bedrijf – zijn die eenmaal bij je koopt, maar nog niet heeft vastgesteld dat jij een bedrijf bent waarmee hij of zij opnieuw zaken wil doen. Als deze afnemer meerdere keren bij jou koopt, wordt de SHOPPER een KLANT. Zodra de KLANT een consistente koper van jouw producten en diensten wordt, kun je beginnen met het aanbieden van incentives en privileges. Dit doe je zodat ze LEDEN worden en niet langer ergens anders zoeken naar concurrerende producten of diensten. LEDEN zijn trouwe, vaste klanten. LEDEN doen zaken met jou en jouw bedrijf vanwege de relatie en het vertrouwen dat jij hebt ontwikkeld. Een PLEITBEZORGER worden LEDEN die voor jou beginnen te verkopen door middel van getuigenissen en doorverwijzingen. Die helpen jou aan nieuwe klanten. Een PLEITBEZORGER wordt een ENTHOUSIASTE FAN wanneer hij / zij niet kan stoppen met voor jou te verkopen. Elke keer dat een ENTHOUSIASTE FAN de kans krijgt, promoten ze je bij iedereen om hoe geweldig je of jouw bedrijf is. En, hoe staat jouw bedrijf ervoor? Hier zijn enkele belangrijke vragen:
Hoe hiermee aan de slag? Breng je prospect- en klantendatabase in kaart en bepaal hoeveel bedrijven je op elk niveau hebt op dit moment. Ga vervolgens gerichte strategieën inzetten op elk niveau van de ladder van Loyaliteit en je creëert een wereld van mogelijkheden om de winst van jouw bedrijf te verhogen. Ik kan mijn Sales en Marketing ervaring inzetten en jou helpen met het uitwerken van strategieën en een ACTIEplan voor meer loyale en enthousiaste fans. Langer wachten is simpelweg geld verspillen. Maak een vrijblijvende afspraak voor de mogelijkheden. Wat zou er dan allemaal mogelijk zijn?
Bestaat er één formule om ervoor te zorgen dat alles wat je wilt hebben, al je dromen en doelen, werkelijkheid kunnen worden? Nou, misschien is die er wel! Misschien kun je, als je deze eenvoudige formule leert en volgt, al je dromen en doelen verwezenlijken. De formule Jij kunt die werkelijkheid voor jezelf creëren. Hier is de formule die je volgens Brad Sugars zou moeten gebruiken als je meer resultaten voor jezelf in je leven wilt creëren. ZIJN x DOEN = HEBBEN Wie je bent, vermenigvuldigd met wat gedaan wordt, bepaalt wat je hebt. Middelmatig ZIJN, keer middelmatig DOEN, is gelijk aan middelmatig HEBBEN. Geweldig ZIJN, keer geweldig DOEN, staat gelijk aan geweldig HEBBEN. ZIJN ZIJN gaat over jouw wezen. Je gedrag, je overtuigingen alles wat betrekking heeft op jouw ZIJN. Je bent een menselijk wezen, dus moet je aan jezelf werken, jezelf opbouwen, je ontwikkeling, je kennis, je overtuigingen... Allemaal woorden die te maken hebben met jouw ZIJN. Je wordt beter en daardoor verandert de rest. Hoe meer je jezelf opbouwt, hoe beter het leven wordt. Ooit zei de bekende business filosoof Jim Rohn: “Wens nooit dat je leven gemakkelijker was, wens dat JIJ beter was." Hij zei ook: "Als je harder aan jezelf werkt dan aan je werk, dan gebruik je de formule tot in perfectie". Dus ZIJN keer DOEN. DOEN Als je zelf eenmaal beter wordt, dan verandert ook wat je DOET. Sommige mensen raken zo gefocust op het ZIJN, dat ze op de heuvel gaan zitten en hun weg naar succes 'mediteren'. Dat gaat niet lukken. Sommige mensen richten zich vooral op het DOEN. Ze werken harder, werken meer, werken harder, werken meer, maar ze doen niet aan zelfontplooiing omdat ze daar geen tijd voor maken. Let op, als je de zelfontplooiing neemt, het ZIJN, en je vermenigvuldigt het met het DOEN, waar je meer vaardigheden, meer kennis opdoet en beter wordt in het werk dat je doet dan is ZIJN keer DOEN gelijk aan HEBBEN. HEBBEN Laten we dit even achterstevoren uitwerken. HEBBEN = DOEN x ZIJN, dus als ik weet wat ik wil HEBBEN, als ik weet wat mijn dromen zijn, als ik weet wat mijn doelen zijn, dan kan ik terugwerken en zeggen: “Wat moet ik doen om die dingen te bereiken? Wat moet ik doen om dat doel of die droom werkelijkheid te laten worden?” En als ik eenmaal weet wat ik moet DOEN, dan kan ik achteroverleunen en zeggen: wie moet ik ZIJN om dat te DOEN, om die dromen en doelen, het -HEBBEN - , werkelijkheid te laten worden? Weet je, de formule is vrij eenvoudig. ZIJN - wie je bent - keer DOEN - het werk dat gedaan wordt - is gelijk aan wat je HEBT - je dromen en doelen. Of als je het andersom uitwerkt, als je middelmatigheid wilt HEBBEN, hoef je alleen maar middelmatig te DOEN en middelmatig te ZIJN. En dat is niet wat de meeste mensen willen. Geweldig ZIJN keer geweldig DOEN is gelijk aan geweldig ZIJN. Gebruik deze formule om het leven te creëren dat je wilt leven, de onderneming op te bouwen die je wilt opbouwen. Hé, en als je hulp nodig hebt met iets van dit alles, kom dan eens met mij praten. Als ActionCOACH help ik je graag een handje. Of lees mijn boek ‘5895’. Hierin worden alle stappen van de formule voor succes, aan de hand van mijn tocht naar de Kilimanjaro aan jou uitgelegd. Ik help je graag een handje met meer ZIJN, meer DOEN en meer HEBBEN. |
MarleenMijn blog is mijn podium voor ondernemers omdat ik geloof dat gedeelde kennis groei bevordert. Elke tip, trick en inzicht is een stap in de richting van collectief succes – en dat is waar mijn passie voor schrijven tot leven komt. Archieven
Maart 2024
|