De blog van business coach Marleen van Dam
Mensen werken niet om te falen, maar falen om te plannen……We hebben allemaal wel eens van het gezegde gehoord: " Plan je werk en werk aan je plan.” Maar hoeveel van ons nemen deze uitspraak echt serieus? Begrijpen we wel voldoende wat planning is, waarom we het moeten doen en wat de toegevoegde waarde is? Mijn ervaring is dat, tenzij we de WIIFFM begrijpen (What’s In It For Me) we eigenlijk nooit echt iets doen! Het komt erop neer dat we eerst een voordeel willen zien alvorens we iets gaan doen. Laten we even een stap terug doen en eerst verkennen wat we begrijpen van planning. We gebruiken hiervoor twee voorbeelden: 1. Een bruiloft. 2. Het bouwen van een huis. BruiloftDe meeste bruiloften verlopen over het algemeen goed of zelfs uitstekend. En als jouw bruiloft slecht verlopen is dan ben je zeker in de minderheid. Bruiloften pakken over het algemeen goed uit omdat er letterlijk maanden aan planning aan vooraf zijn gegaan. Ieder detail is overwogen en alle onderdelen van het plan voor de dag zijn regelmatig beoordeeld, herzien en op elkaar afgestemd in de maanden voorafgaand aan de grote dag. Bouwen van een huisVoor het tweede voorbeeld, overweeg dit gesprek: Medewerker bouwmarkt : “Hallo, dit is Jan de Groot, hoe kan ik u helpen? " U : "Hallo Jan, ik denk erover om een huis te bouwen en wil graag wat stenen bestellen." Medewerker: "Natuurlijk, hoeveel wilt u er hebben?” U : "Nou, ik weet het niet zeker, hoeveel heb je er nodig voor een normaal huis?” Medewerker: " Dat hangt af van het type huis. Heeft u al nagedacht over de kleur?” U : "Nou nee, nog niet, misschien moet je me maar alle kleuren geven die je hebt." Deze interactie lijkt dom, omdat niemand ooit op deze manier zou beginnen met het bouwen van een huis. Voor het bouwen van een huis maken we een zorgvuldige planning. We starten met een idee, dan komt er een architect bij en een bouwbedrijf en worden de plannen ontwikkeld en verder uitgewerkt alvorens er stenen worden gekocht. Heel vanzelfsprekend allemaal. Dromen realiserenDus laten we eens kijken hoe je het beste tot een plan kunt komen: Zodra je wat tijd hebt besteed aan het duidelijk krijgen van je dromen, zou de volgende stap zijn om SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en in Tijd) doelen te stellen. Deze SMART doelen moeten vervolgens worden vertaald in concrete actieplannen, zodat de acties die we nemen uiteindelijk bijdragen aan het realiseren van onze dromen. Dit geldt zowel voor zakelijke doelen en persoonlijke dromen. Het niet op elkaar aansluiten van bovengenoemde stappen 1 tot en met 4 is met name te wijten aan uitstelgedrag, verveling die toeslaat of juist overstelpt raken of in het ergste geval een burnout e.d. Dit wetende realiseer ik me dat ik vaak mensen zie die zich direct op lange termijn planning willen richten. Maar als je nog niet goed bent in het plannen van je dag of week dan heeft het geen zin om de komende drie jaar te plannen. Dat is zonde van je tijd. DuidelijkheidOm te beginnen, probeer duidelijk te krijgen wat je zou willen bereiken in de komende drie jaar. Met dat in je achterhoofd vraag je je af wat je de komende 12 maanden zou willen bereiken? Zodra je de 12 maanden doelen duidelijk hebt, deel ze dan op en werk terug naar wat er moet gebeuren in de komende 90 dagen.
Dus begin je planning op dat niveau en wordt eerst goed in het creëren van een 90-dagen plan zoals bij ActionCOACH tijdens de GrowthCLUB workshop. Het 90-dagen plan kan je daarna makkelijk onderverdelen in maandelijkse aandachtsgebieden en wekelijkse doelen, plannen en acties die weer aansluiten op de gestelde 90-dagen doelen. Neem dagelijks actie en wordt goed in het herzien van het dagelijkse plan en de voorbereiding voor de volgende dag. Breidt dit uit naar het werken en herzien van het plan voor de komende week, en ga zo maar door. Het duurt dan niet lang meer of je bent een ervaren ‘planner’ waardoor je vanzelf goed wordt in jaarplannen en drie jaarlijkse planning. Planning is een methode om je dromen te realiseren, hoe meer je hieraan werkt en plezier aan beleeft, hoe meer je zakelijk en privé hier de vruchten van zult plukken. Dus ga ervoor! M Wil je meer weten over de GrowthCLUB workshop, klik dan hier. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en lees als eerste mijn blog.
0 Reacties
Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
Marleen van DamAls ervaren ondernemer kent Marleen als geen ander het belang van planning, doelen stellen en behalen om een bedrijf naar een hoger level te brengen. Archief
December 2020
|