De blog van business coach Marleen van Dam
MKB ondernemer en timemanagement….een goede match?Vol goede moed begin je als ondernemer steeds weer aan een nieuwe dag met het plan nu echt eens tijd vrij te maken om een aantal zaken op te pakken. Aan het eind van een lange werkdag blijkt vaak dat er weer niets van terecht gekomen is…. terwijl je toch echt niet stilgezeten hebt. Herken je dit? Hoe je als MKB-ondernemer je kostbare tijd beter benut en timemanagement voor je laat werken lees je in deze blog. Het gevecht tussen agenda en planningAls ondernemer werk je hard en probeer je alle ballen iedere dag weer hoog te houden. Dan ga je je toch niet druk maken over timemanagement, daar heb je helemaal geen tijd voor! Je bent vaak als MKB-ondernemer de spil in je bedrijf en naast manager ook nog druk met bijkomende taken en rollen. Elke dag begin je weer bij het begin en werk je regelmatig gewoon door totdat alles af is. Daarbij is het vaak meer regel dan uitzondering dat je schuift in je agenda en je je vaak toch laat leiden door de waan van de dag. Hierdoor loopt je planning zowel zakelijk als privé nog weleens uit de hand. Herken je dit!? Ik heb me er zelf ook regelmatig ‘schuldig’ aangemaakt als ondernemer. Maar hoe doorbreek je dit nou? Timemanagement voor je laten werkenTimemanagement is niets anders dan doelgericht werken en keuzes maken. Als ondernemer doe je de hele dag toch niet anders, denk je dan…! Toch is jouw timemanagement een gevolg van hoe je zelf met tijd en prioriteiten omgaat. Accepteer in ieder geval dat je nooit in staat bent om alles te doen wat je wilt, want er is gewoon te veel te doen. Voor succesvol timemanagement is het daarnaast handig als je goed kunt analyseren, plannen, delegeren en over een dosis zelf management beschikt. Pff dat is nogal niet wat…..,hoe kan je dat eenvoudig inzetten? Hieronder een paar simpele tips die mij als ondernemer hebben geholpen om succesvol timemanagement toe te passen: 1) Begin bij het beginHet belangrijkste is dat je als ondernemer je kostbare tijd aan zaken besteedt die de sleutel tot succes zijn van jouw bedrijf. Dus besteed je tijd voornamelijk aan taken die alleen effectief door jou gedaan kunnen worden. Bij mij werkt onderstaande matrix van Covey altijd nog het beste om te beseffen waar je je tijd werkelijk aan besteedt. Verdeel je taken en activiteiten maar eens over deze vier quadranten……..wat valt je dan op? Herken je dat je je veel in quadrant 3 en 4 begeeft? Lees dan verder. 2) Laat je mail losKijk slechts op 3 à 4 momenten per dag in je mail. Het is even wennen maar je krijgt er heel veel tijd voor terug! 3) Investeer tijd in jezelf en je medewerkersDurf te delegeren en investeer in je eigen ontwikkeling en in de ontwikkeling van je medewerkers. Geef ze vertrouwen, je krijgt er veel voor terug. 4) Overzichtelijk plannenMaak een to do lijst gebaseerd op bovenstaande prioriteiten matrix en deel je taken en activiteiten hierop in. Dit geeft overzicht en helpt je om keuzes te maken en je taken puntsgewijs af te ronden. Is je to-do lijst standaard te lang? Lees dan tip 5. 5) Leer halveren – realistisch plannenDeze tip is heel simpel maak je dagelijkse to-do lijst en halveer deze. Zorg wel dat je de lastige dingen eerst oppakt, dit voorkomt uitstelgedrag waardoor je lijst te lang blijft en je blijft halveren! Houdt daarnaast het onderstaande altijd voor ogenWANNEER JE PLANT OP BASIS VAN BELANGRIJKHEID EN NIET OP BASIS VAN URGENTIE DAN ZULLEN DRINGENDE ZAKEN BIJNA NOOIT MEER VOORKOMEN!
Marleen van Dam Schrijf je in voor de nieuwsbrief en lees als eerste mijn blog.
0 Reacties
Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
Marleen van DamAls ervaren ondernemer kent Marleen als geen ander het belang van planning, doelen stellen en behalen om een bedrijf naar een hoger level te brengen. Archief
December 2020
|