Zo had ik het niet afgesproken met mezelf. Het is zondagavond 21.00 uur en pikdonker in mijn tent. Hier op 4700 meter hoogte heb je geen last van lichtvervuiling. Over twee uur zou ik uitgerust en relaxt aan mijn klim naar de top van de Kilimanjaro beginnen en nu weet ik niet hoe ik het heb.
Het lijkt wel of ik in een sauna lig. En dan eentje waar de temperatuur beetje bij beetje naar grote hoogte wordt gebracht. Ik kan me niet heugen het ooit zo warm gehad te hebben. Ik voel me beroerd, duizelig, het zweet gutst van mijn lijf. Ik moét mijn tent uit. In paniek rits ik mijn slaapzak en de tent open. Pfff… frisse lucht. Ik kan weer ademen én denken. En gelijk gaan de stemmetjes in mijn hoofd de strijd met elkaar aan. ‘Waar ben je mee bezig? Dit ga je niet redden! Je bent te zwak. Je hebt al twee dagen niet gegeten. Dit kun je nu niet!’ klinkt de schelle stem, de stem van mijn ‘reptielenbrein’. ’Maar je bent al zover gekomen. Dit is je enige kans om de top, de summit te bereiken, weet je nog? Je zei: ‘al moet ik kruipend naar boven, ik ga het halen’. Je bent er bijna. Hier kom je voor, je bent sterk!’ Deze stem, ik noem haar mijn ‘masterbrein’, stelt me gerust. Mijn reptielen- en mijn masterbrein gaan vaak met elkaar in gesprek. De eerste probeert me te ontmoedigen omdat hij me wil beschermen tegen teleurstellingen. Hij praat op me in en wil dat ik stop. Gelukkig trekt deze avond mijn masterbrein aan het langste eind. Hij pept me op en zorgt ervoor dat ik bij de les blijf en dat ik me niet laat beinvloeden, door niets of niemand! Ik probeer nog wat te rusten en af te koelen, nu slapen niet meer lukt. Ik verzamel al mijn spullen en verlaat mijn benauwende ‘sauna’ om me alvast voor te bereiden en te kleden voor de klim. Het valt allemaal niet mee. Alles gaat in een laag tempo en ik voel me slapjes. Ik probeer wat thee te drinken, maar dat roept al kokhalzen op. Ik krijg het nauwelijks naar binnen. Dat belooft wat. Ondertussen kijk ik om mij heen hoe de activiteit in het kamp ontstaat en zie kleine groepjes vertrekken, het kamp uit op weg naar de summit. Dat is wat ik zo ook ga doen. Ik geef mezelf een schop onder mijn kont en ga van start. Ik weet wat ik wil en sowieso is terug kruipen in mijn tentje en achterblijven in het kamp niet aanlokkelijk. Frisse lucht past veel beter in mijn situatie. Gelukkig draagt mijn gids mijn rugzak en hoef ik alleen maar zo dicht mogelijk achter hem aan te blijven lopen. Het komt erop neer dat wanneer ik val, ik tegen hem aan val en hij mij overeind kan helpen. Dat is voor nu mijn beste strategie. Van start gaan is eigenlijk niet meer dan hele kleine stapjes zetten. Daar gaan we. Voetje voor voetje schuifelend door dik puin de winderige berg op, letterlijk in een slakkentempo. De wind giert om ons heen. Het is ook nog eens, door de weinige sterren, aardedonker. Het enige wat ik zie zijn lichtstraaltjes van andere ‘treintjes’ met voortkruipende klimmers op de berg. Nog minimaal zeven uur te gaan. Lees de rest in mijn boek.
0 Opmerkingen
Tijd is de enige beperkte resource die je hebt! Dat je hier zuinig mee om moet gaan hoef ik je niet te vertellen. Jij bent zelf verantwoordelijk hoe je je tijd besteedt. Hoe manage jij jezelf hierin? Wat doe je allemaal in de tijd die je hebt op een dag? Het lijkt tegenwoordig wel of iedereen tijd tekort komt. Ook ik kom wel eens in de knoop met mijn tijd. Zeker als mijn gele, optimistische DISC-kant zich profileert! Dus zelfmanagement blijft een aandachtspunt en is niet anders dan doelgericht werken en keuzes maken. Als ondernemer doe je de hele dag toch niet anders? Jouw zelfmanagement is een gevolg van hoe je zelf met jouw tijd en prioriteiten, onder andere nee zeggen, omgaat. Accepteer in ieder geval dat je nooit in staat bent om alles te doen wat je wilt, want er is gewoon te veel te doen. Voor het succesvol managen van jouw tijd is het daarnaast handig dat je goed kunt analyseren, plannen, delegeren en over een dosis zelfmanagement beschikt. Pfff… dat is nogal niet wat! Hoe kan je dat eenvoudig toepassen? Hieronder een paar eenvoudige tips die mij als ondernemer hebben geholpen:
Verdeel je taken en activiteiten eens over deze vier kwadranten. Wat valt je dan op? Herken je dat je je veel in kwadrant drie en vier begeeft? 2. Laat je mail los Kijk slechts op twee à drie momenten per dag in je mail. Het is even wennen maar je krijgt er heel veel tijd voor terug! 3. Investeer tijd in jezelf en je medewerkers Durf te delegeren en investeer in je eigen ontwikkeling en in de ontwikkeling van je medewerkers. Geef ze vertrouwen. Je krijgt er veel voor terug. 4. Overzichtelijk plannen Maak een to do lijst gebaseerd op bovenstaande prioriteitenmatrix en deel je taken en activiteiten hierop in. Dit geeft overzicht en helpt je om keuzes te maken en je taken puntsgewijs af te ronden. Is je to do lijst standaard te lang? Lees dan tip 5. 5. Leer halveren – realistisch plannen Deze tip is heel simpel: maak je dagelijkse to do lijst en halveer deze. Zorg wel dat je de lastige dingen eerst oppakt, dit voorkomt uitstelgedrag waardoor je lijst te lang blijft en je blijft halveren! Houdt daarnaast het onderstaande altijd voor ogen Wanneer je plant op basis van belangrijkheid en niet op basis van urgentie dan zullen dringende zaken bijna nooit meer voorkomen! Ben je klaar, om wat je net hebt gelezen in de praktijk te brengen, door middel van een oefening? Het is leuk om te doen en je kunt het weer praktisch gebruiken in jouw dagelijkse leven. Dit artikel is geschreven door Marleen van Dam. Het is een hoofdstuk uit haar boek "5895". Als je het wilt gebruiken, stellen we bronvermelding zeer op prijs.
Meer weten over het onderwerp of hoe we jou of je bedrijf hiermee kunnen helpen? Mail of bel met 0348-78 40 93
Nu mijn website vernieuwd is vind ik het wel eens goed om stil te staan bij het belang van een goede, actuele website. Vaak ben je als ondernemer druk met andere zaken en besteed je te weinig tijd aan je website waardoor deze niet altijd meer up to date is. Hoe vaak vervang je een website? Waar een website vroeger nog werd gezien als digitale brochure van een bedrijf is het nu de digitale ingang en het visitekaartje van je bedrijf. Dit is de derde keer in mijn alweer achtjarige ActionCOACH carrière dat ik een nieuwe website lanceer. Is dat veel of weinig? Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen. Dit is ook afhankelijk van je doelgroep en/of branche waarin je opereert. Zo staan er op mijn website bijvoorbeeld veel foto’s en dan is het wel handig om actueel te blijven. Dan is het vaak ook verstandig en makkelijker om de gehele website meteen aan te pakken of te updaten. Maar met een zeer beperkte website kan je ook goed zakendoen! Onlangs nog een nieuwe wasmachine gekocht bij een lokale ondernemer in een naburig dorp, deze elektronica zaak doet prima zaken met een zeer beperkte verouderde website. Op de website staat voornamelijk tekst en het telefoonnummer staat heel duidelijk vermeld, dat is vandaag de dag niet meer zo gebruikelijk. Ze vragen je om te bellen zodat ze hun vakmanschap en service kunnen toevoegen aan de prijzen die jij vindt op internet. En dat maken ze in de praktijk ook absoluut waar kan ik uit ervaring zeggen! Wat maakt een website actueel? Een actuele website is een website die regelmatig wordt bijgewerkt met relevante inhoud. Denk hierbij aan blogpost, nieuws en productinformatie. Je wilt namelijk de interesse van bezoekers trekken en behouden. Het oog wil natuurlijk ook wat, dus hij moet er visueel aantrekkelijk uitzien - dus geen felle kleuren die pijn doen aan je ogen -, of te veel willen vermelden waardoor het rommelig wordt. Een website moet vooral gebruikersvriendelijk zijn, eenvoudig in navigatie, zodat bezoekers makkelijk vinden wat ze zoeken. Daar hebben we in de nieuwe website ook aan gewerkt. Daarnaast is het belangrijk dat teksten niet te lang zijn en aantrekkelijk en boeiend voor de lezer met pakkende koppen. Hier hebben we, denk ik, ook een verbeterslag in gemaakt ten opzichte van de oude website. Hoe kan je je website maximaal benutten? Je website maximaal benutten doe je vooral door bezoekers aan te zetten tot actie, de zogenaamde call to action. Dit kan door middel van het aanbieden van een E-book of White-paper over een onderwerp afgestemd op jouw doelgroep. Zo vind je op mijn nieuwe website een 6-stappen scoringscard over je bedrijf, wanneer je deze invult ontvang je een uitgebreid rapport met scores van jouw bedrijf. Of je downloadt het 6-stappen handboek. Vandaag de dag kun je allerlei koppelingen toevoegen aan je website en bijvoorbeeld gebruik maken van landingspagina’s op je site om vanuit sociaal mediakanalen mensen naar jouw site te laten gaan. In mijn geval is er een koppeling met mijn webwinkel, dus mensen kunnen aankopen doen, zoals bijvoorbeeld mijn boek of de managementtraining. Daarnaast is er via Calendly een koppeling met mijn agenda en kan je dus meteen een afspraak inplannen. Superhandig, alles wordt meteen automatisch bevestigd en is terug te zien in mijn agenda. Er is zoveel mogelijk tegenwoordig, kijk wat voor jouw doelgroep een handige call to action is en overleg met je websitebouwer. Tegenwoordig zie je ook veel koppelingen met chatboxen waarin de meest voorkomende Q & A’s beantwoord worden. Zelf raak ik nog wel eens gefrustreerd van zo’n chatbox, zeker wanneer je net een vraag hebt die via de chatbox niet beantwoord kan worden en je nog wel eens van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Dus wees hier voorzichtig mee of richt het zodanig in dat bijvoorbeeld de klantenservice hierop in kan springen. Wat levert een goede website jou op?
Stap 1 is beslissen dat je een nieuwe website wilt. Plan hier genoeg tijd voor in. Wij hebben best veel tijd genomen om steeds een stukje van de website te creëren. Stap 2 ga aan de slag met de lay-out van de site en de structuur en onderwerpen van de pagina’s. Stap 3 aan de hand van de onderwerpen bepalen welke teksten je mee wilt nemen van de oude website, denk hierbij ook aan de blogposts. Stap 4 denk na over welke (nieuwe) tools je toe wilt voegen aan de website, het waarom en wat levert het op. Stap 5 teksten schrijven, lezen en aanpassen en laten lezen door anderen. En trap niet in mijn valkuil dat ik iedere keer als ik de tekst lees steeds weer wat wil aanpassen/toevoegen. Op een gegeven moment is het klaar, dus zet alvast een datum voor lancering in de agenda! Stap 6 selecteren van foto’s en (referral) video’s die je erop wilt hebben. Stap 7 eventueel nog nieuwe foto’s en video’s maken. Pff, als ik dat zo allemaal even op een rij zet, komt er best veel kijken bij een goede actuele website. Gelukkig heb ik het niet alleen hoeven doen en heb ik professionele hulp hierbij van mijn marketeer, Genia Verstrate van GEN Promotion. Dank je wel weer voor jouw inspanningen voor mijn nieuwe website! Betrek dus iemand met kennis van zaken bij je website. Ik ben uiteraard benieuwd wat je vindt van onze inspanningen en welk cijfer je de website geeft. Misschien zie je nog verbeter of aandachtspunten, laat het ons vooral weten! P.S. Hoe staat het ervoor met jouw website?
|
MarleenMijn blog is mijn podium voor ondernemers omdat ik geloof dat gedeelde kennis groei bevordert. Elke tip, trick en inzicht is een stap in de richting van collectief succes – en dat is waar mijn passie voor schrijven tot leven komt. Archieven
Maart 2024
|