5 STAPPEN OM EEN BETERE LUISTERAAR TE WORDEN
Wat is volgens jou het belangrijkste aspect van communicatie?
Het belangrijkste is om een goede luisteraar te zijn. Als je erin slaagt een betere luisteraar te worden, zul je in staat zijn een betere werknemerservaring te bieden. Denk niet alleen aan werknemerservaring, luisteren is een essentieel communicatiemiddel dat we op bijna elk moment in het leven moeten gebruiken.
Hoe word je een betere luisteraar?
Werknemers willen graag gehoord worden. Maar als iedereen tegelijk spreekt, kan niemand iemand horen. Luisteren en begrijpen is een leiderschapstaak. Als je wilt dat je medewerkers naar jou luisteren en jou begrijpen, moet je er eerst in slagen een rolmodel te worden.
Hoe dan? Hier zijn 5 belangrijke stappen:
- Is het om heel goed te spreken?
- Over alles een mening hebben?
- Snel reageren op vragen en onmiddellijk begrijpen wat de ander te zeggen heeft?
- Is het om je lichaamstaal goed te gebruiken?
Het belangrijkste is om een goede luisteraar te zijn. Als je erin slaagt een betere luisteraar te worden, zul je in staat zijn een betere werknemerservaring te bieden. Denk niet alleen aan werknemerservaring, luisteren is een essentieel communicatiemiddel dat we op bijna elk moment in het leven moeten gebruiken.
Hoe word je een betere luisteraar?
Werknemers willen graag gehoord worden. Maar als iedereen tegelijk spreekt, kan niemand iemand horen. Luisteren en begrijpen is een leiderschapstaak. Als je wilt dat je medewerkers naar jou luisteren en jou begrijpen, moet je er eerst in slagen een rolmodel te worden.
Hoe dan? Hier zijn 5 belangrijke stappen:
- Concentreer je op het gesprek en doe op dat moment niets anders. Je kunt een supermanager of eigenaar zijn die veel dingen tegelijk doet, maar het is een grote fout om je met verschillende dingen bezig te houden op het moment van de communicatie. Staar niet naar je telefoon, computer, of het uitzicht vanuit het raam. Maak oogcontact.
- Onderbreek de spreker niet, wie het ook is. Leer jezelf in te houden.
- Probeer te begrijpen wat jouw medewerker of collega echt wil. Ga tot de kern van de zaak. Een van de kwaliteiten die je een leider maken, is dat je de aanwijzingen juist opvolgt.
- Creëer mogelijkheden voor jouw medewerkers om hun gevoelens te uiten. Stel doordachte en inzichtelijke vragen en til de interactie naar een hoger niveau.
- Vermijd het woord "maar"! Het woord "maar" is als een afweersysteem, het wekt het gevoel dat je de ander negatief benadert.